מאמרי דעה

הקומבינה של השנה ברבנות הראשית

בשבוע הבא צפויות להתקיים הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל. בבחירות, המתקיימות פעם ב-5 שנים, נבחרים 10 מבין חברי מועצת הרבנות הראשית, בהליך בחירות מסובך וארכאי. סמכויותיה של מועצת הרבנות הראשית בתחום שירותי הדת משמעותיות, ולמעשה היא הגוף ההלכתי הרשמי העליון של מדינת ישראל. בשתי הקדנציות האחרונות, כלומר בעשר השנים האחרונות, מכהנים במועצה אותם רבנים. דיל פוליטי מבאיש, שנרקם בין המפלגות הדתיות בקואליציה, קובע הלכה למעשה את תוצאות הבחירות הקרובות, ומותיר את אותם רבנים (למעט אחד) במועצה. למרות זאת, מסביב לא יהום הסער. לעומת הביקורת המוטחת ברבנות הראשית בווליום גבוה חדשות לבקרים, המערכת הפוליטית דוממת, והתקשורת לא מגלה ענין. יש עוד שבוע לבחירות הללו. הדיל אמנם נסגר. אבל עדיין ניתן להשפיע על התוצאה הרעה הצפויה.

מועצת הרבנות הראשית לישראל היא גוף שפועל מכוח חוק, ולמרות שמדובר במועצה של רבנים שאף אחד לא שמע את שמם, הם משפיעים על החיים של כולנו. הרבנים הללו מוסמכים לתת כשרות, לקבוע מי יוכל לכהן כדיין בבית הדין הרבני, מי יוסמך להיות רב רושם נישואין ומי יוסמך להיות רב עיר ועוד. לצד התפקידים הפורמאליים המועצה מקבלת החלטות הרות משמעות גם בנושאים אחרים. רק לאחרונה היא קבעה כללים להכרה בישראל בבתי דין הפועלים בחו"ל, החלטה שעוררה ביקורת עזה בתפוצות.

במועצה מכהנים לצד הרבנים הראשיים, רבני ארבע הערים הגדולות והרב הצבאי הראשי וסגנו, גם עשרה רבנים הנבחרים על ידי גוף בן 150 חברים שמורכב מרבנים וראשי רשויות. הבחירות הן חשאיות, אבל החוק קובע כי כל בוחר צריך לבחור שווה בשווה "ספרדים.. ואשכנזים". זה כמעט החוק היחיד בישראל המבחין בין אשכנזים וספרדים הליך בחירות באופן המעורר היום גיחוך. הגוף הבוחר הגדול יחסית, היה אמור למתן השפעות פוליטיות, אבל אמור, כמו שאומרים, הוא שם של דג. בפועל, המועצה בהרכבה הנוכחי נבחרה לראשונה לפני עשור, ונבחרה שוב לפני 5 שנים בדילים פוליטי בין החרדים למיניהם ל 'סרוגים'. בחלוף עשר השנים הללו, כמה מחברי המועצה נמצאים בשנות השמונים לחייהם, חלקם, כך אומרי יודעי ח"ן כבר לא בשיא כוחם ויש מבין חברי המועצה שלא מגיעים לדיונים אף פעם.

למרות זאת, או אולי בגלל התפקוד הלקוי של ההרכב הזה, שנוח כך נראה לכולם, גם לקראת הבחירות הקרובות נסגר דיל פוליטי. ההצלחה של הרכב המועצה הנוכחי היא כה מהממת, שהפוליטיקאים חפצים בכהונה שלו לחמש שנים נוספות. וכך, 'סגרו' הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה 'דיל' לפיו כל אחת מהמפלגות תורה לחברי הגוף הבוחר הסרים למרותה לבחור בהרכב המועצה הנוכחי (למעט החלפת חבר אחד) וכך לוודא שההרכב הנוח הזה ימשיך לכהן עוד ועוד.

הדיל הפוליטי הזה רע וציני. זה לא מפתיע שיהדות התורה וש"ס שותפות לו. הן הרי בזות לרבנות הראשית הממלכתית ורואות בה מפעל לג'ובים וכוח שותפות לו. המפתיע הוא שהבית היהודי, שרבניו החרד"לים זועקים השכם והערב חמאס על הפגיעה בכבוד הרבנות וכוחה נותן ידו להחלשת כוחה ולזילותה באמצעות הליך בחירה פיקטיבי של הגוף החשוב ביותר הפועל בה.

לצד זאת, מאכזבת לא פחות שתיקת שאר הפוליטיקאים, קואליציה כאופוזיציה וחוסר הענין התקשורתי בבחירות הללו. מדי זמן, עולה זעקת הביקורת על המונופול שיש לרבנות הראשית בתחומים מרכזיים בחיינו, והביקורת הפוליטית והציבורית מוטחת בה ללא רחם ובטונים גבוהים מאוד. למרות זאת, דווקא כשקמה הזדמנות להשפיע על הרכב מועצת הרבנות הראשית, ולגרום למיתון מדיניותה ולהפיכתה לפתוחה ורלבנטית יותר לישראליות, אף אחד מהמבקרים הללו לא משמיע את קולו.

יש עוד שבוע עד הבחירות, ובהינתן גודלו של הגוף הבוחר, זה מספיק זמן להשפיע. זו ההזדמנות לכל אלו שמצווחים על עוולותיה של הרבנות הראשית השכם והערב לשנס מותניים ולהתערב ולהשפיעו על הרכב המועצה, שיכול להיות פתוח ורלבנטי יותר, או קפוא, ולא רלבנטי או אפילו מזיק.

פורסם לראשונה בארץ.