יהדות

מהפך בצלחת

מערך הכשרות של הרבנות בישראל נע בין אפשרות שהאוכל כשר במקרה הטוב, לאחיזת עיניים במקרים רבים אחרים. בין חוסר ארגון במקרה הטוב, לכאוס במקרים רבים אחרים. לצדו פועל ג'ונגל של בד"צים פרטיים שהם 'כפל מס-כשרות' שכולנו משלמים. רפורמת הכשרות שמקדם השר לשירותי דת מתן כהנא היא מהפכה בקנה מידה היסטורי בשוק הכשרות, ואם תמומש באופן מושכל, תיתן לצרכני הכשרות מזון כשר יותר, במחיר זול יותר.

שוק הכשרות בישראל מגלגל כ-3.5 מיליארד ש"ח. רוב היהודים בישראל (כ-70%) צורכים אוכל כשר וכ-80% מבתי העסק בתחום המזון מחזיקים תעודת כשרות. כיום, לרבנות הראשית יש מונופול מכוח חוק על הכשרות. לצדה פועלים כ-20 בד"צים, שלרוב נותנים כשרות נוספת על זו של הרבנות, לעתים תוך שימוש במשגיחים של הרבנות, כלומר בסבסוד הציבור, וארגון 'צהר' שמעניק כשרות עצמאית. מי שקובע את סטנדרט הכשרות, מפעיל את המשגיחים ומפקח על פעולתם הם מחלקות הכשרות במועצות הדתיות והרבנים המקומיים.

התוצאה של המבנה המבוזר הזה היא כשרות ברמה נמוכה וכאוס אינסופי. כפי שמשתקף בדו"חות מבקר המדינה, פסקי דין של בג"ץ, כתבות תחקיר קשות, וכמה חקירות פליליות, מערך הכשרות בישראל רעוע. סטנדרט הכשרות משתנה מעיר לעיר, המשגיחים מועסקים על ידי המושגחים, הפיקוח של המשגיחים דל, הפיקוח על המשגיחים רופף, והליקויים פשוט לא מתוקנים. מערך הכשרות הקיים מספק בקושי את מה שחשוב כמעט לכולנו, אוכל כשר, במחיר כלכלי משמעותי. שינוי דרסטי בלתי נמנע.

הרפורמה שמקדם השר כהנא היא היסטורית ומגלמת הבטחה לכשרות טובה ואמינה יותר. אבני היסוד של הרפורמה הם יצירת סטנדרט כשרות אחיד בישראל והעברת מתן הכשרות עצמה לגופים פרטיים שיפוקחו על ידי הרבנות הראשית. על פי ההצעה, הרבנות הראשית, או שלושה רבני עיר, יקבעו את הסטנדרט ההלכתי של הכשרות. מי שייתן את הכשרות בפועל יהיו גופים פרטיים שיקבלו רישיון לכך מהרבנות הראשית. המבנה המוצע פותר את רוב חולייו של מערך הכשרות: קודם כל הוא יפסיק את הכאוס הכשרותי. מעתה והלאה בכל סניפי רשת מזון התפריט יהיה אחיד ולא כפוף לשיגיונות הרב המקומי; שנית, סטנדרט הכשרות שנותן כל גוף כשרות יהיה שקוף וברור לצרכנים; שלישית, הפיקוח על נותני הכשרות יהיה משמעותי יותר ויעלה את רמת הכשרות; רביעית, התחרות בין גופי הכשרות תביא להורדת מחירי הכשרות; חמישית, המשגיחים לא יועסקו על ידי המושגחים (כפי שדרש בג"ץ מזמן) ותנאי העסקתם ישתפרו; ולבסוף המצב הביזארי של שלושה ואפילו ארבעה חותמות כשרות על מוצרים מסוימים, שבצדן מחיר גבוה לצרכנים, ייפסק סופסוף.

זעקות החמס שמשמיעה הרבנות הראשית והחרדים לא צריכים להטעות. הם לא דואגים לכשרות או לכבודה של הרבנות. את הרבנות מדאיג אובדן השליטה של רבניה ועסקניה, ואת החרדים ההפסד הכלכלי הצפוי לבד"צים שתחת חסותם. האמת היא שמלבד התועלת הכשרותית והכלכלית לצרכני הכשרות, הרפורמה הזו רק תחזק את הרבנות הראשית ואפילו תציל אותה מפני עצמה. במקום שרבנים מקומיים יעסקו בניהול מערכי כשרות, הם להתפנות להנהיג רוחנית את התושבים. ברמה הארצית הרבנות תתחזק משמעותית כי היא תהיה זו שתפקח על הכשרות.

רפורמת הכשרות של כהנא חשובה בפני עצמה אבל היא חשובה בעוד היבט משמעותי. אחרי שנים של קיפאון בשירותי הדת ושליטה חרדית שמגמתה הייתה כוח, ממון וג'ובים, את שירותי הדת בישראל מנהיג שר שלנגד עיניו טובת הענין והוא נכון להילחם מול ממסד דתי שקידש את הקיים ולא ממניעים טהורים. נותר לקוות שהרפורמה הזו היא סנונית משמעותית ראשונה לתיקונים רבים שעוד צריכים להיעשות.

פורסם לראשונה בישראל היום