מאמרי דעה

דרכיה (אינן) דרכי נעם

בדיחה מפורסמת מספרת על אישה שמתקשרת לבעלה לרכב ואומרת לו, 'דוד מותק, בחדשות דיווחו שיש איזה לא נורמלי אחד שנוסע בכביש 1 נגד כיוון התנועה'. הוא מגחך 'לא נורמלי אחד? יש כאן מאות כאלו שנוסעים מולי'. הבדיחה המזוקנת הזו ממחישה היטב את התפיסה של מפלגת נעם. יש תפיסת עולם נורמלית אחת, זו שמפלגת נעם ומנהיגיה הרוחניים מייצגים. השאר, הם בין לא נורמליים לבין משתפי פעולה עם הנאצים, נאצר והמחבלים המתאבדים, כפי שמציע קמפיין המפלגה. כמפלגה, יש לקוות, מדובר באפיזודה חולפת. הבעיה שהיא מייצגת את הקצה הימני-חרדי-קיצוני של המפה הישראלית, שלגמרי כאן כדי להישאר ולהשפיע.

מפלגת נעם שצצה בבחירות מועד ב' שנפלו עלינו, היא המופע הפוליטי של קבוצה אידיאולוגית נוקשה וקטנה של חרדים לאומיים, שמונהגים על ידי ראש ישיבת הר-המור, הרב צבי טאו. אלו מכונים בעגה הפנים דתית "אנשי הקו", לאמור, אלו שלא סוטים מהקו הנוקשה אותו מכתיב הרב טאו.

בעיני הרב טאו וחסידיו, הרואים את עצמם ציוניים וממלכתיים עד למעלה מאזניהם, המציאות הישראלית צריכה להיות עטופה בקדושה דתית, ומבודלת מכל השפעה רעה של תרבות המערב. בעיניהם, כל מופע במציאות שאין לו מקורות דתיים, או שאינו נסמך עליהם, הוא בגדר השפעות זרות על הישראליות ויש להילחם בו. לימודי חול, פילוסופיה מערבית, תרבות מערבית, ערכים מערביים כמו פמיניזם ושוויון, הכול טרפה זרה שיש לבער מארץ הקודש. לכן חסידי הרב טאו משולבים בעשייה הישראלית היומיומית, אבל תפיסותיהם לגבי הראוי והרצוי במדינה, שונות בתכלית לא רק מאלו של רוב אזרחי המדינה, אלא גם מאלו של רוב הדתיים, ואפילו של חלק לא מבוטל מהחרדים.

ובמלחמה כמו במלחמה, לא לוקחים שבויים. הדבר בא לידי ביטוי מוחשי מאוד בקמפיין השנאה של מפלגת נעם, לכל מי שלא חולק עימם את התפיסות האולטרה שמרניות-דתיות שלהם. להט"בים, רפורמים, ארגוני חברה אזרחים, סתם חילונים שמאלנים, כולם אויבי העם היהודי והמדינה, וביניהם לבין הנאצים, אויבי המדינה וארגוני הטרור, מחבר מכנה משותף ברור: "מאז שנולדנו, הם מנסים להשמיד אותנו". כמה אהבת ישראל.

אבל למען האמת, ההשפעה של אנשי המחנה הזה על הישראליות בשגרה מטרידה עוד יותר. על הגרעין האידיאולוגי הקשה של הקבוצה נמנים עשרות אלפים בודדים של מאמינים, וביניהם אלפי פעילים אידיאולוגיים. האנשים הללו נמצאים בצמתים מרכזיים, ומשולבים היטב במערכת החינוך הדתית, ובאמצעות ארגונים שונים, גם במערכת החינוך הכללית. כך למשל, רבני המכינה בעלי, המפיצים תדיר שנאה כלפי כל מי שאינו חושב כמוהם ומחנכים את תלמידיהם על המצע הדתי הזה, שייכים לזרם הזה. כמוהם גם שורה ארוכה של מחנכים דתיים וגם כמה קצינים בכירים בצבא בהווה ובעבר, שהתחנכו באחת הישיבות או המכינות הסרות למרותו של הרב טאו.

דוגמה מהימים האחרונים הממחישה את זרועות התמנון הארוכות ששולחים אנשי הר-המור למערכת החינוך היא מינוי המפקח על תנ"ך בחינוך הדתי. רגע לפני שהמועמדת המועדפת נבחרה, גילו אנשי הר המור שיש לה, אלוהים שישמור, דוקטורט בתנ"ך והיא מרצה במכללה אקדמית. מאותו רגע נפתח נגד אותה מועמדת (אישה דתייה יראת שמיים) קמפיין השמצות אגרסיבי של חיילי הר המור. במקביל הם חשו לשר פרץ, בעצמו חייל נאמן של 'הקו', וזה האחרון עשה הכול כדי לטרפד את המינוי המסוכן כל כך לשלמותו הרוחנית של עם ישראל. הוא נכשל למרבה המזל.

בעוד רוממות קדושת העם ואהבת ישראל בגרונם, מנהלים אנשי הר המור תחת המותג 'נעם' את קמפיין השנאה הכי אגרסיבי בבחירות האלו. השוויון היחיד שיש בקמפיין שלהם הוא שהם לא בוחלים בשנאת כל מי שהוא לא בדיוק, אבל ממש בדיוק, נורמלי כמוהם. הם שונאים את שקד ובנט, הם שונאים חילונים, והכי הם שונאים את מי שנמצא מהמרכז שמאלה וחושב או חי ממש אחרת מהם.

נעם, יש לקוות, תיעלם מחיינו במהירות שבה הפציעה, כשהיא משאירה אחריה שובל מצחין של חרחור מדון ושנאה. תומכיה יצביעו לחרדים. למרבה הצער, האנשים והמסרים שעומדים מאחוריה לא עומדים להיעלם, והם ימשיכו להיאבק נגד האופי היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל ובכל מי שלא חושב וחי בדיוק כמוהם.

פורסם לראשונה בהארץ.