ספריית מאמרים / יהדות ישראלית

הפוליטיקה של פורים: מפלגת האלכוהול ומפלגת היומרגיל

מנהג הפורים הנפוץ ביותר בקרב יהודים בישראל הוא משלוח מנות. כשני שלישים שולחים מנות. כלומר, נותנים חפיסת שוקולד או בקבוק יין. חלקם נותנים באמצעות הילדים, שעושים משלוח מנות בבתי הספר. חלקם מביאים מנה או שתיים למי שמארח אותם למסיבת פורים. מסתבר שרוב היהודים בישראל (56%) הולכים למסיבות פורים. ה"חילונים לחלוטין" הולכים למסיבה (כמחציתם), אך רק מעט מהם הולכים לשמוע את קריאת המגילה (2%). החרדים הולכים למסיבה (69%), ונוסף לכך גם לקריאת מגילת אסתר בערב (98%) ובבוקר (98%).

למסיבה הולכים בתחפושת (51%). למעשה, בקרב מסורתיים וחילונים שיעור לובשי התחפושות כמעט זהה לשיעור ההולכים למסיבות. אבל אצל דתיים וחרדים כנראה מקובל לבוא למסיבה גם ללא תחפושת. לפחות בקרב המבוגרים. בקרב מי שמגדירים את עצמם "דתיים", הרוב הולכים למסיבה (53%), אך לא בהכרח מתחפשים (44%). הפער גדול עוד יותר בקרב החרדים (69% הולכים למסיבה, 47% מתחפשים).

קצת פוליטיקה: פורים נוחת השנה סמוך לבחירות, אך במנהגי החג ניתן לזהות התפלגות פוליטית גם בשנים של שגרה. מי שומע את סיפור מרדכי והמן ונזכר שלפעמים כל העולם נגדנו? הימין כמובן, וגם חלק ניכר מהימין־מרכז. מי מעדיף להדחיק את הרצון להשמדת היהודים בשושן? השמאל כמובן. כבר עמדנו לא פעם על הקשר מסורת־ימניות, ובפורים הוא ניכר בקריאת המגילה, או בוויתור על הקריאה – אבל לא במסיבת פורים. למסיבה הולכים כל המחנות הפוליטיים בערך באותו שיעור. והם גם שותים "הרבה אלכוהול בערך באותו שיעור.

כדי למצוא את מי שבאמת שותה "הרבה אלכוהול" בפורים (או לפחות סבור שהוא שותה הרבה, כי לא ספרנו בקבוקים, רק שאלנו שאלות), צריך לעבור מגושים למפלגות. מצביעי ישראל ביתנו הרוסים אולי שותים בממוצע יותר ביומיום, או פשוט אינם מתרגשים מקצת שתייה. רק 13% מהם אומרים שהם "שותים הרבה" דווקא בפורים. בוחרי הבית היהודי, שרובם הכמעט מוחלט דתיים, מקיימים את מנהגי פורים – הם קוראים מגילה ונותנים מתנות לאביונים. אבל בעניין השתייה, הם אינם בולטים במיוחד, בדומה למצביעי הליכוד. 21% מהם אומרים שהם שותים הרבה בפורים.

מי שותה יותר מכולם מקרב מצביעי המפלגות שמכהנות בכנסת? המצביעים החרדים של יהדות התורה. 28% מהם שותים הרבה. וכדאי להביא בחשבון שנשים חרדיות אינן מרבות לשתות, כך שמדובר ביותר ממחצית הגברים החרדים. הם שותים הרבה. ולפעמים עוד קצת, כפי שיודע כל מי שביקר בשכונות חרדיות באחר צהריים של חג הפורים. המצביעים המזרחים של ש"ס שותים קצת פחות, אבל לא הרבה פחות. כרבע מהם (24%) אומרים שהם שותים הרבה. וכאמור, רבע מהכלל משמעו כמחצית מהגברים. ומאידך, החרדים של יהדות התורה ממעטים, יחסית, להתחפש. כשליש מהם מתחפשים (36%). מצביעי הליכוד מתחפשים יותר (52%), וכמותם מצביעי יש עתיד (53%)ומצביעי מרצ (50%).

על מפת היהדות הישראלית הקבועה שלנו, עם ציר המסורת וציר הלאומיות עבד נוח סלפקוב קשה במיוחד השבוע. הוא ציין עליה את רמות קיום מנהגי הפורים. מי מקיים מנהג אחד, מי שניים, מי שלושה. מי אינו מקיים כלום. יש מגוון גדול של מנהגים, וישראלים בוחרים מהם. מי שעושים רק דבר אחד יבחרו, בדרך כלל, במשלוח מנות או במסיבה. יש שיוסיפו תחפושת, ויש שיוסיפו קריאת מגילה ומתנות לאביונים. מי שמקיימים הכי הרבה מנהגים הולכים לקריאת מגילה גם בבוקר. לעומתם ניצבים מי שאומרים שעבורם פורים הוא "יום רגיל". הם, כצפוי, הרבה פחות מסורתיים מהממוצע, וגם קצת פחות לאומיים מהממוצע.

אבל כדאי להיזהר בעניין הזה של יום רגיל: אומנם כחמישית מהיהודים בישראל (22%), ובכללם כמעט מחצית (47%) ממי שמגדירים את עצמם "חילונים לחלוטין", סימנו את פורים כ"יום רגיל לגמרי", אבל לא חייבים להאמין להם. לא לכולם. כמחצית מאלה שאמרו שפורים הוא "יום רגיל לגמרי" (43% מהם) בכל זאת מקיימים בו מנהג או שניים. מתחפשים או עושים משלוח מנות או הולכים למסיבה. כלומר, אפילו עבורם פורים אינו יום רגיל לגמרי באמת.

**
הנתונים במאמר נאספו לצורך פרויקט #יהדותישראלית של המכון למדיניות העם היהודי (JPPI). בראשו עומדים שמואל רוזנר, עמית בכיר במכון, ופרופ׳ קמיל פוקס (אוניברסיטת תל אביב), האחראי לסקרים ולניתוח הסטטיסטי. עמית המכון נוח סלפקוב מסייע בניתוח הנתונים, המבוססים על סקר שהשתתפו בו 3,000 יהודים ישראלים, המייצגים את האוכלוסייה היהודית בישראל, ושנערך בשני סבבים. שיעור הטעות המקרית עבור התוצאות המבוססות על 3,000 נשאלים הוא כ־1.8%. הספר "#יהדותישראלית, דיוקן של מהפכה תרבותית", שסיכם את המחקר, זמין בחנויות הספרים.