אירוע: השקת הספר 75 פנים למדינה יהודית

Sorry, this entry is only available in Hebrew.

אירוע: השקת הספר 75 פנים למדינה יהודית

בדיון שעסק במציאת דרכים אפשריות לחיות יחד חרף המחלוקות העמוקות בחברה הישראלית, נטלו חלק עו”ד דינה זילבר, פרופ’ משה הלברטל ומוחמד דראוושה. את הפאנל הנחה ד”ר יהודה יפרח.

במענה לשאלתו של יפרח אודות יחסה כמשנה ליועמ”ש לציבור החרדי השיבה זילבר כי “הממלכתיות נפרמת וכור ההיתוך אבד. אנחנו חיים במסלולים נפרדים ומה שהמשבר הזה הציף הוא שיש לנו חזונות נפרדים ומטרות נפרדות. אני לא מתייאשת מחזון מגורים באותו בית משותף. צריך להתכנס סביב ה-ד.נ.א המדינתי שהוא מגילת העצמאות. כל חברי מועצת העם חתמו עליה בזמנו”. לדברי זילבר “יש לגבש כללי משחק מוסכמים ויש לדרוש מכל הסקטורים לפעול עבור הטוב הכללי”.

מנהל האסטרטגיה בגבעת חביבה מוחמד דראוושה אמר בדיון כי “הקביעה שישראל מדינת היא מדינת הלאום היהודית, היא לגיטימית. אבל אפילו במגילת העצמאות ישנה קריאה לעם הערבי להיות חלק מהמדינה. כלומר, ישראל התייחסה לעם הערבי שבתוכה כקולקטיב, וזה לא סותר את זה שזו מדינת הלאום של היהודים”.

פרופ’ משה הלברטל הבהיר כי היותה של ישראל מדינה יהודית, לא אמור לפגוע בחירות הפרט: “למדינת ישראל יש אחריות היסטורית לגורלו של העם היהודי, וזה צריך להתבטא בחוק השבות וזה צריך להתבטא בחינוך. אבל אנחנו לא רוצים שימוש במנגנון הכפייה המדינתי כדי לקבוע אורחות חיים. לא בשם השימוש בשם ‘מדינה יהודית’ נפגע בזכותן של קהילות להגדיר את עצמן”.

Previous