אירוע: השקת הספר 75 פנים למדינה יהודית

כנס בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, אנשי רוח, רבנים ומנהיגי ציבור, התקיים במכון למדיניות העם היהודי, ב-כ"ט בניסן תשפ"ג, 20 באפריל 2023.

הכנס התקיים לכבוד השקת הספר: "75 פנים למדינה היהודית", בהוצאת המכון ו-"ידיעות ספרים", ובעריכת פרופ' אהרון ברק, פרופ' יהודה ריינהרץ ופרופ' ידידיה שטרן. הספר כולל 75 טקסטים של מיטב ההוגים, רבנים וסופרים, אישי רוח ותרבות.

במכון התקיים דיון עומק על משמעותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ונטלו בו חלק המחברים של המאמרים המופיעים בספר ואישי ציבור.

 לרכישת הספר לחצו כאן. 

אירוע: השקת הספר 75 פנים למדינה יהודית

בפאנל משותף שדן בשאלת שיתוף הפעולה בין המגזרים השונים נטלו חלק שר הפנים והבריאות ח"כ משה ארבל, פרופ' פניה עוז-זלצברגר, פרופ' מוחמד וותד ואלקס ריף. את המושב הנחה סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי, ד"ר שוקי פרידמן.

השר משה ארבל אמרי כי "כחלק מביטוי העניין של מדינה יהודית, אנחנו צריכים לאמץ שיח אחר. המפתח לניהול הדיון הציבורי ייחוס כוונות טובות לאלו שחולקים עלינו. חשוב שיהיה ויכוח, השאלה איך מנהלים אותו".

השר ארבל הוסיף כי "לאנשי המחאה יש דעות שונות משלי, אבל הם מבצעים תהליך דמוקרטי מבורך. אני בעד פתרון למשבר החוקתי בהידברות".

מנגד, אמרה פרופ' פניה עוז-זלצברגר כי "מדינת ישראל יכולה להתקיים כמדינה יהודית רק אם היא דמוקרטיה מהותית. זו ציפור הנפש שלי, ושל עוד מאות אלפים שחושבים כמוני. רוח בלהות של בורות ופשטנות מהלכת על הארץ".

לטענתה, "יש המזהים דמוקרטיה עם שלטון הרוב ורמיסת המיעוטים. זו חתירה תחת מגילת העצמאות, וזהו כישלון של מערכת החינוך, וזהו כישלון של הנוסחה 'יהודית ודמוקרטית'. זוהי שעתם של הפופוליסטים והדמגוגיים והרשתות החברתיות שבהחלט עובדות בשבילם, ומעצימות אותם".

פרופ' מוחמד וותד, דיקן בית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת אמר כי על אף היותו ערבי, הוא סבור כי "אם ישראל תפסיק להיות מדינה יהודית ודמוקרטית, אין לה לגיטימציה להתקיים. ואני אומר את זה כאחד שקוראים לו מוחמד. חבריי היהודים נוהגים לומר שאין להם ארץ אחרת. גם לי אין".

לדבריו, "גדולי המשפטנים שפיתחו את מוסד זכויות האדם היו יהודים. זה לא מקרה כי הם היו מיעוט. עכשיו אני המיעוט. אני פונה לאחיי הערבים, כשאתם רואים שהמדינה עושה צעד לקראתכם, תעשו גם אתם. וכשהיא לא עושה, עדיין, תעשו שני צעדים לקראתם. זו הדרך לגשר על הפערים".

יו"ר עמותת לובי המיליון אלקס ריף אמרה כי "לציבור העולים בישראל אין שום בעיה עם זהותו הלאומית-יהודית. יש לו בעיה עם הממסד הדתי, שסגר בפניו את הדלת".

ריף ציינה כי בניגוד לדברי קודמיה, היא סבורה כי המשבר הגדול ביותר שיש כיום בחברה הישראלית אינו המשבר הדמוקרטי, כי אם המשבר היהודי מאחר שיש בישראל "מאות אלפים, שחיים ביננו והמדינה לא מכירה ביהדותם. 45% מהם רוצים להתגייר אבל מקשים עליהם. הם מצפים לפתרונות הלכתיים, מכבדים, ולרבנים שיבינו אותם. אם המדינה תבטל סעיף הנכד, היא בעצם תאמר לאותם מאות אלפים 'הגעתם לפה בטעות'. הפתרון צריך להיות דרך מסלול הגיור".

הקודםהבא