2016

הערכה שנתית 2016

הערכה שנתית 2016
5776

ראש פרויקט
ד"ר שלמה פישר

משתתפים:
חיה אקשטיין, אבינועם בר-יוסף, אבי גיל, רמי דניאל, ענבל הקמן, מיכאל הרצוג,
שלום סולומון ואלד, עינת וילף, סוזנה כהן-וייס, סיימון לוקסמברג, דוד לנדס,
דב מימון, נח סלפקוב, סטיבן פופר, דן פפרמן, עוזי רבהון, שמואל רוזנר, ג'ון רסקיי

עורכים:
רמי טל
בארי גלטמן

הערכה שנתית 2016

ארגונים דוגמת המגבית היהודית המאוחדת או AIPAC הבינו היטב את מחויבויותיה של הקהילה היהודית כקבוצת מיעוט בחברה האמריקנית. בהכירם בהצלחה הפנומנאלית של היהודים באמריקה, בהשפעתם הלא-פרופורציונאלית על החברה, התרבות והפוליטיקה ובהישגיהם הכלכליים, נציגים אלה של הקהילה היהודית חשים מחויבות לפעול לא רק למען הקהילה היהודית, אלא למען החברה האמריקנית בכללותה.

החרדים נוטים לראות עצמם כמיעוט מותקף שזקוק להגנה ולאוטונומיה על מנת שהקהילות שלו יוכלו לשגשג ולהמשיך לקיים את אורחות חייהן. ישנן גישות שונות במגזר החרדי להשגת יעד זה. בקצה אחד ישנה התופעה של קריית יואל, ישוב עצמאי שהוקם ב-1977 בהתאם לחוקי מדינת ניו יורק.23 בשנת 2013 התגוררו בישוב מספר מוערך של 23,000 תושבים.24 בקריית יואל מתגוררים חסידי סאטמר בלבד, שאמורים להקפיד מאוד על ההלכה ועל כללי הצניעות. כל הפרה נענשת בנידוי או אף באלימות פיסית. עקרונות היסוד של הישוב הם הבידוד והאוטונומיה. בעלי תפקידים מוניציפליים ואחרים, ראש העיירה ומפקדי המשטרה והכבאים – כולם חסידי סאטמר. הישוב מבודד לחלוטין מהסביבה הלא-יהודית.25 ב-1994 הצביעו המחוקקים במדינת ניו יורק על הקמת מחוז של בתי ספר שגבולותיו תואמים את גבולות הישוב.26 זו רק דוגמה אחת להצלחות הרבות של ישוב זה בהבטחת סיוע מצד המדינה ובסיוע תחיקתי, באמצעות גיוס יכולתו לתרגם גוש של קולות מצביעים לכוח פוליטי. אולם כוח פוליטי זה משמש אך ורק לקידום האינטרסים המסוימים של ישוב זה.

הקהילה ה"ישיבתית" של לייקווד, ניו-ג'רזי, מהווה ניגוד מעניין לקריית יואל. הקהילה האורתודוקסית של לייקווד נולדה עקב הצלחתה של ישיבת "בית מדרש גבוה" (BMG), אשר נוסדה בשנת 1942 על-ידי הרב אהרון קוטלר ו-14 תלמידיו, במקום שהיה אז עיירת נופש מנומנמת. כיום, לומדים בישיבה קרוב ל-7,000 תלמידים, והיא הגדולה ביותר בצפון אמריקה והשנייה בגודלה בעולם. הקהילה הסובבת את הישיבה גדלה במהלך השנים יחד איתה, כאשר בוגרי הישיבה החליטו להתיישב במקום לאחר סיום לימודיהם. על-פי מפקד אוכלוסין משנת 2010, מתגוררים בלייקווד 93,000 תושבים, וזו הרשות השביעית בגודלה במדינת ניו-ג'רזי. מקורות ב-BMG מדווחים ש-60 אחוזים לערך מכלל האוכלוסייה בעיירה, או 55,000 תושבים, הם אורתודוקסים. כמו קריית יואל, הקהילה האורתודוקסית של לייקווד גדלה בשיעור חריג בגודלו, כאשר מִדי שנה נולדים בה 4,000 תינוקות. 27

לייקווד שונה מאוד בכמה היבטים חשובים מקריית יואל. הקהילה האורתודוקסית בה אינה הומוגנית. למרות שרובה "ישיבתית", היא כוללת גם חסידים ו"חרדים עם נטייה חסידית". נקודה בולטת יותר, כפי שעולה מנתוני האוכלוסין, היא שעיירה זו אינה בשום אופן אך ורק אורתודוקסית או יהודית. 'בית המדרש הגבוה' משתתף באופן פעיל בניהול העיירה וענייניה. הפעילות של 'בית המדרש הגבוה' במישור של הפוליטיקה והחברה המקומיות מוּנַעת, בלי ספק, בעיקר מתוך דאגה לרווחתה של הקהילה האורתודוקסית המקומית, אולם ברור שהנהגת 'בית המדרש הגבוה' מבינה שכדי לקדם את האינטרסים של הקהילה האורתודוקסית, עליה לפעול גם לטובת הקהילה המקומית כולה, ובכלל זה התושבים הלא-יהודים.

למרות ההבדלים בין קריית יואל ללייקווד מבחינת ההתעניינות, או חוסר ההתעניינות, שלהן בתושבים הלא-יהודים, הגישה השלטת במגזר החרדי היא שהכוח הפוליטי והפעילות החברתית שלו צריכים להיות מוקדשים אך ורק לטובת הקהילות האורתודוקסיות, ולא לטובת החברה כולה. הערה מאירת עיניים הושמעה על-ידי הרב צוויבל, אשר תיאר את השדולה של אגודת ישראל כ"שתדלנות", מונח המאזכר את האישים במזרח אירופה אשר התערבו לטובת הקהילה היהודית אצל הממשלות הלא-דמוקרטיות של הגויים.28 מטרתו היחידה של השתדלן הייתה לשמור על האינטרסים של הקהילה היהודית ולקדם אותם. תפיסה צרה זו של המחויבויות של קבוצת המיעוט כלפי החברה בכללותה גובלת בהיעדר תחושה של התאזרחות, שדומה שהיא מצויה בבסיסה של סדרה של שערוריות פיננסיות במגזר החרדי, שסוקרו בהרחבה בעיתונות הניו-יורקית. רבים ממעשי המרמה האלה כללו הונאה של הרשויות, בדרך כלל בעזרת תרמיות רחבות היקף שבמסגרתן נתקבלו טובות הנאה ותשלומים מהרשויות תוך שימוש במידע ובמסמכים מזויפים. ייתכן שהזלזול בחוק – לעיתים תכופות מצד חסידים – נובע מההזדהות החזקה של אלה כקבוצה על-לאומית, אשר מורכבת מחסידים שמתגוררים באירופה, בישראל ובמקומות אחרים ואינם משתייכים לזהות לאומית כלשהי.

הקודםהבא