תש"פ | 2020
המכון למדיניות העם היהודי מקיים פרויקט יסוד על יחסי דת ומדינה בישראל. מטרת הפרויקט – להגדיר ולהציע תפיסה, מודל וקווי תיחום משופרים לניהול ממשק היחסים בין דת ומדינה בישראל. זאת, מתוך התייחסות פרטנית למספר סוגיות קריטיות להתנהלותו של ממשק זה ובחינת הזיקות ויחסי הגומלין ביניהן.
את הפרויקט מובילים השופטת מרים נאור, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון, ותא״ל (במיל.) מייק הרצוג, עמית בכיר במכון, ומשתתפים בו עמיתי המכון הבכירים ד״ר ענבל הקמן וד״ר שלמה פישר.
אבותיה המייסדים של מדינת ישראל כוננו אותה כמדינה יהודית ודמוקרטית. איפיון זה מכיל הן את צביונה היהודי של המדינה הבא לידי ביטוי בשדות הלאום, הדת והתרבות, והן את היותה מדינה המקיימת שוויון אזרחי ופוליטי בין כלל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין. בהעדר חוקה, בשנות התשעים של המאה העשרים עוגנו זכויות היסוד האזרחיות בשני חוקי יסוד, חוק יסוד: חופש העיסוק וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ב-2019 נוספה לאלה חקיקה העוסקת בזהותה הלאומית של ישראל במסגרת חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי.
עוד מראשית ימי המדינה ברור היה שקיים מתח פוטנציאלי מובנה בין שני חלקי המשוואה ה"יהודית-דמוקרטית" וגם בתוכם. מדובר גם במתח פנימי בגבולות מדינת ישראל – בין הרוב היהודי לבין המיעוט הלא יהודי, ובין זרמים יהודיים שונים – וגם, וביתר שאת בשנים האחרונות, ביחסים בין ישראל לבין התפוצות (בשאלות מרכזיות כמו גיור ויחס המדינה לזרמים הלא אורתודוכסים, כפי שהודגם בעיסוק המתמשך בהסדר המכונה ״מתווה הכותל״). במסגרת מתח זה עומדות למבחן השאלות העוסקות במשקל היחסי של מרכיבי הדת, הלאום והתרבות בהגדרת “יהודית”, ובתוך כך, במעמד הזרמים הלא-אורתודוכסים במרכיב הדתי. שנית (ובזיקה מסוימת לנ״ל), עומדת שאלת האיזון הנדרש לישראל בין היותה ״יהודית״ לבין היותה ״דמוקרטית״. אלה סוגיות טעונות ביותר מבחינה לאומית, ערכית, אמונית, ציבורית ופוליטית בישראל, והן עומדות תדיר במוקד השיח הציבורי בישראל, בתפוצות וזה הנוגע ליחסי ישראל והתפוצות.
ברבות השנים נעשו ניסיונות רבים, הן ממשלתיים והן של גורמי חברה אזרחית, לטפל במתחים הללו ולהציע פתרונות לשיכוכם. אולם נדמה שבכמה היבטים המתחים רק גאו עם השנים, מסיבות פוליטיות, דמוגרפיות ואחרות.
במוקד הפרויקט עומדת שאלת האיזון הרצוי והאפשרי בין הגדרת מדינת ישראל כ״מדינה יהודית” לבין הגדרתה כמדינה דמוקרטית, והשאלה הנגזרת כיצד לתרגם איזון זה בחיי היומיום של המדינה. ההנחה שביסוד השאלה היא, שהאפיון הייחודי בהגדרת זהותה של מדינת ישראל, ובמרכזו אפיונה של היהדות עצמה כמייצגת ציוויליזציה בעלת מרכיבים רבים השלובים זה בזה, אינו מאפשר את התרת המתח באמצעות הפרדה בין דת ומדינה, כפי שמקובל בכמה מדינות מערביות ובראשן ארה״ב. לפיכך, יש לחפש את הדרך המיטבית שתאפשר למדינה וליהדות, בדגש על המרכיב הדתי שבה, שהוא יסוד מתח עיקרי בחברה, לדור בכפיפה אחת. הנחה מרכזית נוספת ביסוד הפרוייקט היא, שישראל טרם זיהתה את הדרך המיטבית לאיזון כזה, בין השאר בשל לחצים פוליטיים פנימיים, ושהיא צריכה ויכולה לשפר את התמודדותה עם האתגר.
עבודות רבות נכתבו על שאלת האיזון הרצוי בין דת ומדינה. גורמי חברה אזרחית בישראל ניסחו בעבר כמה “אמנות” שזה עניינן (כמו אמנת גביזון-מדן, אמנת כינרת, אמנת מימד-לובוצקי-ביילין ועוד), וכן נכתבו פסיקות רבות של בית המשפט העליון הנוגעות לאיזון זה. גם המכון למדיניות העם היהודי עסק בנושא בעבר מזוויות שונות. ובכל זאת החליט לשוב ולעסוק בו בגין חשיבותו הרבה, הן לישראל עצמה, והן ליחסיה עם יהדות התפוצות ומתוך דאגה מפני הכיוונים שאליהם הוא עלול להתפתח. הכלים הייחודיים של המכון (בסיס ידע עמוק, ניסיון מצטבר ורשת מסועפת של קשרים בישראל ובתפוצות) מאפשרים לו לעסוק בנושא בעמקות וברצינות הנדרשת. השופטת מרים נאור, העומדת בראש הפרויקט, עסקה בו רבות בשבתה על כס המשפט.
הפרויקט שם לו למטרה לעסוק גם ביער וגם בעצים. ראשית הוא בוחן את שאלות היסוד של המתח המדובר ומניח מסד קונספטואלי לדיון, ומכאן הוא מתקדם בהתייחסות לשורה של סוגיות מוקד, שבהן מתבטא המתח ביחסי דת ומדינה, ובהן:
כוונת המכון לנסות ולהגדיר את האיזון לא רק בין דת ומדינה אלא גם בין הרצוי למצוי. כלומר, להביא בחשבון את אילוצי המציאות הציבורית והפוליטית בישראל, ולחתור לפתרונות שאינם בגדר נטיית לב ומענה להשקפה תיאורטית, אלא לכאלה שיש להם סיכוי להתממש.
בהקשר זה, בשלב הנוכחי של הפרויקט, ולאחר ביצוע של שורה ארוכה של ראיונות, מתקבל הרושם כי בפסיפס העשיר של החברה הישראלית מזה, והדת היהודית עצמה מזה, ניתן למצוא מרחב גמישות שיש בו כדי לאפשר שיכוך של המתח האמור. אולם, מיצויו נמנע בעיקר עקב לחצים פוליטיים, שהם הנותנים את הטון בקבלת ההחלטות בנושאי דת ומדינה ברמה הלאומית. אחת ממטרותיו העיקריות של הפרויקט היא, איפוא, לאפיין מרחב זה ולחפש דרכים למצותו ככל שניתן.
בכוונת המכון להשלים את העבודה עד סוף שנת 2020 ולהציגה לממשלת ישראל ולגורמים ציבוריים נוספים בישראל ובתפוצות העוסקים בנושא זה.