מאמרי דעה

הזדמנות לחיסול מונופול הסלולר הכשר

ביום שני החליט בית המשפט למנות מפרק לעמותת 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' השולטת ביד ברזל מונופוליסטית שנים ארוכות במעל לחצי מיליון משתמשי סלולר חרדים. פירוק העמותה הוא הזדמנות של ממש לשנות את השוק המעוות הזה באופן משמעותי, ולאפשר לחרדים שמבקשים סינון תכנים, לבחור את הספקים ומידת הסינון הרצויה להם. זוהי גם הזדמנות לשבירת המונופול הדורסני של ועדת הרבנים ויצירת תחרות בתחום. אבל כדי לממש אותה דרוש שילוב ידיים בין משרד התקשורת, חברות הסלולר והצרכנים החרדים שנאנקים תחת עול הוועדה שנים אבל מפחדים ממשטר האימים החברתי שיצרה.

רוב גדול של החרדים משתמשים ב'סלולר כשר'. זהו מכשיר 'טיפש' שמאפשר רק שיחות, ונושא מספר שמזהה אותו ככשר, כלומר ככזה שנמצא בפיקוח ועדת הרבנים לענייני תקשורת. חלק מהחרדים מעוניינים במכשיר כזה. לרבים, אין ברירה שכן שימוש בקו 'לא כשר' יביא עליהם סנקציות קהילתיות קשות כמו הוצאת ילדים מתלמוד התורה ונידוי בבית הכנסת.

את שוק הסלולר הכשר הקימה ומנהלת ועדת הרבנים לענייני תקשורת. באמצעות שורה של חוזים עם חברות התקשורת, היא בנתה משטר דתי-כלכלי הדוק שמשתמשיו מזוהים באמצעות מספר עם קידומת ייחודית ומכשירים נושאי 'חותמת כשרות'. המשטר הזה מאפשר לה לשלוט באישור המכשירים שיכולים לזכות בכשרות, וחשוב מכך, בקווים שיחוברו או יחסמו למשתמשי הסלולר הכשר. במרוצת השנים האחרונות הפכה 'ועדת הרבנים' למונופול בשוק הזה וניצלה את כוחה לצבירת הון כספי לכמה מפעילי הוועדה והון פוליטי. ברצותה, היא העלתה ספקי מכשירים ושירותים, וברצותה הורידה. ברצותה היא חסמה ללא שום נימוק ובאופן שרירותי מאות אלפי קווי טלפון של עסקים וספקים ובשנת הקורונה אפילו קווים רשמיים של מידע על הקורונה וקווים של מוסדות לימוד ללמידה מרחוק. זאת כשהיא זוכה לשיתוף פעולה מלא, מכוח חוזים, של חברות הסלולר.

למרות התנהלותה הפראית של ועדת הרבנים, שפגעה בכיס ובחופש הביטוי והבחירה של מאות אלפי משתמשי סלולר בישראל, משרד התקשורת, הרגולטור של השוק, נמנע מלהתערב. אלפי קבילות וזעקות שהגיעו אליו מהציבור בשנים הללו, זכו למענה שלמעשה גלגל אותם בחזרה לפתחה של ועדת הרבנים, סוג של בדיחה גרועה. מעל שלל התירוצים של משרד התקשורת לאי התערבותו, הסתתר הסבר פשוט אחד, אימת הפוליטיקאים החרדים.

החלטתו של בית המשפט, למנות מפרק לוועדת הרבנים יכולה להוות פתח לשינוי משמעותי בשוק, אבל כדי לממש את הפוטנציאל כמה גורמים צריכים לפעול בנחישות ובמהירות. ראשית, חשוב שהמפרק שמונה לא יאפשר ל'בובות' מטעם העסקנים הוותיקים של הוועדה לשוב ולהשתלט על ענייניה; שנית, על מנכ"לית משרד התקשורת, שכבר הפיצה טיוטת חוזר לחברות הסלולר שמאפשרת תחרות בשוק, לחתום עליו ולתת לו תוקף; שלישית, חברות הסלולר, שעד כה היו כבולות, כך הן טענו, בהסכמים עם 'ועדת הרבנים' יוכלו לפעול עתה בחופשיות כדי לאפשר תחרות; ולבסוף, צרכנים חרדים שמבקשים אלטרנטיבות שיענו על צרכיהם הדתיים אבל תוך אפשרויות בחירה וללא משטר האימים של הוועדה חייבים להתאגד ולפעול כדי ליצור תחרות בשוק.

שוק הסלולר הכשר הוא עוד מקרה רע בו מגזר שלם נאנק תחת עולם של עסקנים תאבי כוח פוליטי וכסף, ללא שהמדינה תיקח אחריות ותפעל להגנת הצרכנים. החלטת בית המשפט היא פתח לשבירת מונופול שרירות ואגרסיבי שלא בחל באמצעים כדי לשמר את שליטתו. התגייסות מהירה של כל השחקנים בתחום, תוכל להוביל לשינוי המיוחל הזה.

פורסם לראשונה בהארץ.