יהודי ארה"ב

הח"כים מגלים את אמריקה

קרן צדקה תטיס לארה"ב שישה חברי כנסת מהליכוד, העבודה וקדימה כדי שילמדו קצת על היהודים האמריקאים

 

הסיפור של פורים, של מגילת אסתר שקוראים היום בירושלים ואתמול בתל אביב, הוא סיפורה של הקהילה היהודית בתפוצות. סיפורה של קהילה פגיעה מאוד, אך גם כזאת שידעה, ברגעיה הטובים, להתברג למקומות הנכונים ברגעים הנכונים. כמה מעצבי דעת-קהל יהודים אמריקאים למדו ממנו לקחים חשובים. למשל "אל תנטוש את קרובייך היהודים שנישאו ללא יהודים. הם עשויים להציל את חייך." או : "לנישואים מעורבים יש פוטנציאל לעזור לנו יותר מאשר להרוס אותנו."

השוו את ההתבטאויות האלה לנרטיב הישראלי השגרתי המתריע מפני סכנת ההתבוללות המאיימת להשמיד את יהדות אמריקה. השוו אותן למה שאמרה חברת הכנסת ציפי חוטובלי מהליכוד, כאשר הציגה לא מזמן נתונים על משפחות "מעורבות" בישראל וכשתבעה מהרשויות להסביר מה הרשויות עושות "כדי למנוע את תופעת ההתבוללות בישראל." תופעה שכנראה אינה רואה בעין אוהדת.

בעוד כמה שבועות תעלה חוטובלי על מטוס ותרשום היעדרות קצרה מחיי הכנסת לטובת סמינר מרוכז על יהדות אמריקה, שבו ודאי תלמד דבר או שניים שאיננה יודעת על התבוללות. היא אחת משישה חברי כנסת שזכו להטבה הזאת מטעם "קרן רודרמן"- קרן צדקה משפחתית, שהמנהל אותה, ד'יי רודרמן, החליט לנסות ולצמצם במשהו את פער הבורות המקשה על דיאלוג בין היהודים בישראל לבין אלה של אמריקה. חברי הכנסת הללו, אומר רודרמן, "יקבלו החלטות שיש להן השפעה על יהודים ברחבי העולם היהודי." על כן, הוא סבור, מוטב שידעו משהו על הקהילה הגדולה שמתגוררת ביבשת אחרת.

רודרמן עצמו עלה לישראל לפני חמש שנים ומתגורר ברחובות. הוא היה מעורב בקהילה היהודית האמריקאית, ועכשיו מחפש מסילות להשפיע גם כאן. בין השאר, באמצעות תוכנית חדשה שיזם.

 

יש הרבה מה ללמוד מהפלורליזם הדתי באמריקה

חוטובלי תטוס עם חברים מהליכוד, קדימה והעבודה: אבי דיכטר, רונית תירוש, דניאל בן סימון, איתן כבל, וכרמל שאמה-הכהן. לוח הזמנים צפוף. באוניברסיטת ברנדייס, ילמדו מטובי המומחים- ההיסטוריון ג'ונתן סרנה שידבר איתם על העבר והעתיד של הקהילה, החוקר טד ששון, שיסביר להם "מי אנחנו", לן סאקס שיספק להם נתונים על "האמריקאים וישראל". ובעת שלא ישבו בהרצאות של פרופסורים, ישמעו מאנשי המעשה – האוורד קור מהשדולה היהודית אייפק, בארי שרייג, נשיא הקהילה של בוסטון, ג'רי סילברמן, איש הפדרציות היהודיות, ועוד ועוד.

רודרמן, שפגש לא מעט פוליטיקאים ישראלים, זיהה שהם יודעים רק מעט מאוד על הקהילה היהודית- אמריקאית. זה טבעי, הוא אומר, שאנשי ציבור העסוקים במחשבה על הבוחרים שהם אמורים לשרת יתרכזו בקהל הביתי. ובכל זאת, כאמור, לחיי הציבור בישראל השפעה על חיי היהודים בתפוצות. לכן, כדאי שהמנהיגים ידעו משהו.

רודרמן הצטייד גם בסקר, אולי כדי להוכיח לחברי הכנסת שיש תועלת בלימוד שהוא מציע להם. 87 אחוז מהישראלים סבורים ש"הקהילה היהודית-אמריקאית חיונית לביטחון ישראל ולקיומה הפוליטי."
82 אחוז תומכים בכך שחברי כנסת ילמדו על הקהילה. תשובה קלה- איך אפשר להתנגד לזה שחברי כנסת ילמדו משהו. תשובה לא לגמרי משכנעת, בהתחשב בעובדה שבורותם של חברי הכנסת אינה אלא שיקוף של הבורות הישראלית הכללית בכל מה שנוגע ליהדות אמריקה.

מעניינת יותר היא התשובה החיובית שנתנו 73 אחוז מהמשיבים, ועל פיה "יש הרבה מה ללמוד מהפלורליזם הדתי הנהוג בקהילה היהודית-אמריקאית." אז הנה, לשישה ח"כים יש הזדמנות להתחיל ללמוד (אל דאגה: בלוח הזמנים הושאר גם זמן לקצת שופינג). לא דקה מוקדם מידי.

 

המאמר פורסם במקור במעריב- NRG