המכון בתקשורת

לא מפתיע: מה הישראלים חושבים על הציבור הסרוג?

78% מהישראלים היהודים חושבים שלציבור הדתי לאומי תרומה חיובית להצלחתה של ישראל, כך עולה מסקר שערך המכון למדיניות העם היהודי שנערך לקראת חשיפת 'אינדקס הפלורליזם' בערב יום העצמאות

מסקר של המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017 שנערך ע"י מכון 'פאנלס פוליטיקס' בקרב מדגם גדול מאוד של 1,300 אנשים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית, עולה כי 78% מהיהודים בישראל סבורים שלציבור הדתי-לאומי תרומה חיובית להצלחתה של ישראל.

סקר המכון למדיניות העם היהודי נערך במסגרת עדכון אינדקס הפלורליזם של המכון, שיוצג בשבוע הבא באירוע חשיפת האינדקס שנערך מידי שנה לקראת יום העצמאות ומהווה מדד של מצב הפלורליזם בחברה הישראלית.

נשיא המכון למדיניות העם היהודי, אבינועם בר-יוסף, אמר עם פרסום הנתונים: "מחלוקות בין ישראלים או יהודים אסור שיגיעו לביטויי שנאה, כפי שעולה ממאמרו של יוסי קליין. כל בר דעת היה מעדיף לא להיפגש בסמטה אפלה עם איש חיזבאללה אלא עם יהודי, אפילו אם הוא יוסי קליין".

בין השאר הסקר בודק את האופן שבו נתפסות קבוצות אוכלוסייה בישראל על ידי קבוצות אחרות, וציבור הדתיים הלאומיים ממוקמים גבוה בסקר זה ביחס לרוב הקבוצות הנבדקות, וזוכים לציון על תרומה חיובית מרוב גדול של הישראלים היהודים.

כ-64% מהנשאלים שמגדירים את עצמם ״חילונים לחלוטין״ אומרים שלדתיים הלאומיים תרומה חיובית להצלחתה של ישראל, כמותם רואים את תרומתו החיובית של הציבור הדתי לאומי 83% מקרב החילונים קצת מסורתיים, 83% מקרב המסורתיים, 88% מקרב המוגדרים דתיים ליברלים, 96% מקרב הדתיים, ו85% מקרב החרדים.

מי שאינו רואה בתרומתם החיובית של הציבור הדתי-לאומי הם כרבע מה״חילונים לחלוטין״ שסבורים שלדתיים הלאומיים תרומה שלילית להצלחתה של ישראל, בכלל האוכלוסייה היהודית מדובר על כ-15% הסבורים שיש לדתיים הלאומיים תרומה שלילית.
שלא במפתיע, בקרב הערבים הדעה על תרומתם של הדתיים-לאומיים שונה ומקרב הערבים 58% סבורים שתרומתם של הדתיים הלאומיים להצלחתה של ישראל שלילית. כאשר משכללים את כלל האוכלוסייה בישראל, יהודים וערבים גם יחד כ-66% רואים לחיוב את תרומתם של הציבור הדתי לאומי להצלחתה של מדינת ישראל.

www.srugim.co.il/191691-191691