דת ומדינה

לפני שמזיזים את משחקי הכדורגל, כדאי קודם להכיר את הנתונים

ח"כ בצלאל סמוטריץ' טען כי קיום משחקי כדורגל בשבת מדיר מחצית מהציבור הישראלי מהמגרשים, אבל הנתונים מראים אחרת 

מה רוצה בצלאל סמוטריץ'? שאלה טובה. מצד אחד, לפני רגע זכה להישג גדול בבחירות, מה שיהפוך אותו למנהיג משפיע ורב כוח. מצד שני, הוא ממשיך להישמע כמו מי שעיקר עניינו לחולל סערות קטנות וגדולות, שתועלת לא תבוא מהן. אולי עוד לא עיכל שזהו, הוא ניצח, ואפשר לעבור מדיבורים למעשים, להפסיק להיות נער ולהפוך לגבר.

ח"כ סמוטריץ'. צילום: שלו שלום TPS

שום דבר טוב לא יצא לסמוטריץ׳ מההערה המיותרת בעניין השב״כ ביום השנה לרצח רבין. השאלה אם למה שאמר יש רגליים או אין רגליים, אם דייק בדבריו או טיפח קונספירציה, בכלל לא חשובה. השאלה היא למה בכלל לומר דבר כזה, בעיתוי הזה, במעמד הזה, כשאתה עומד להפוך לשר משפיע בממשלה. יש לך מה להעיר לשב״כ? עוד מעט תהיה לך הזדמנות לשבת בקבינט, להביט לראש השב״כ בעיניים, ולתבוע שינוי מדיניות. עוד מעט תהיה לך הזדמנות לקבוע אילו תקציבים יקבל השב״כ, ומה יידרש לעשות בכדי להצדיק אותם. לשם מה להתקוטט עכשיו מעל דוכן הכנסת? לשם מה להסעיר את הרוחות הסוערות ממילא? עזבו את השב״כ – מה יוצא לסמוטריץ׳ מכל זה?

ומה שנכון לשב״כ נכון לא פחות, ואולי עוד יותר, למשחקי הכדורגל בשבת. ובעניין זה אפשר לצרף גם המלצה: כדאי לסמוטריץ׳ לברר לפני שהוא מדבר. לברר מה עושים ישראלים בשבתות שלהם. הכדורגל זאת הבעיה שלו? שיבדוק מה קורה במרכזי הקניות. אולי גם אותם הוא רוצה לסגור. שיבדוק אם יש התכנות למהלך כזה, שיקומם עליו גם בוחרי ימין לא מעטים שמעדיפים את השבת שלהם עם שירים ושערים. שיבדוק אם יש שותפים למהלך כזה, שהמפלגות החרדיות תמיד נמנעו ממנו בתבונה, ביודען שיש דברים שמוטב לא לגעת בהם. על היתר לשחק כדורגל בשבת חתם לאחרונה שר מהליכוד, חיים כ״ץ. הוא מבין את השבת של הישראלים טוב יותר מסמוטריץ׳. הוא מבין את השבת של בוחרי הימין טוב יותר מסמוטריץ׳.

מה הוא חושב שיעשו אם יסגור להם את המגרשים (ותנוח דעתכם, הוא לא יסגור להם את המגרשים). הנה אפשרות אחת: הם ילכו לעשות עוד שופינג. גם זה, מותר להניח, מעשה ״שאינו יהודי״ (אם לצטט ממכתבו להנהלת הליגה). אם סמוטריץ׳ חושב שיש שתי אפשרויות בשבת – כדורגל או בית הכנסת – הוא טועה. יש עוד. אפשר לקחת תחבורה פרטית או ציבורית (חילול שבת – וכן, יש כבר לא מעט תחבורה ציבורית שמופעלת בשבתות, ונראה אותו מנסה להפסיק אותה). אפשר לנסוע למרכזי הקניות הפתוחים ברחבי ישראל (ונראה אותו מנסה לסגור אותם). אפשר לבלות בקניות. זה מה שעושים כמעט שישים אחוז מאזרחי ישראל. נכון – לא המצביעים של סמוטריץ׳. אבל אם ישאל את חברו, איתמר בן גביר, ישמע ממנו שמצביעים לא מעטים של בן גביר דווקא כן. חילונים עורכים קניות בשבת. נגיד שזה לא אכפת לסמוטריץ׳. אבל גם מסורתיים עורכים קניות בשבת.

אולי מזה צריך להתחיל את הדיון על המכתב של סמוטריץ׳. מהעירפול, מהערבוב של שני קהלים. מה כתב? הוא כתב על ״הדרת מחצית מהציבור הישראלי מהכדורגל״. הוא כתב על ״קהל האוהדים שומר השבת והמסורת בישראל״.  אפשר להניח שזה חוסר ידיעה, אבל מותר לחשוד שזו הטעיה מכוונת. הטעיה כפולה. קודם ״חצי מהציבור״ – אבל אין חצי מהציבור שמדיר את רגליו ממשחקי כדורגל בגלל שמירת שבת. אחר כך ״שומרי השבת והמסורת״ – אבל יש הבדל גדול בין ״שומרי שבת״ לבין ״שומרי מסורת״. תשאלו, מה ההבדל? הנה תשובה מהותית: שומרי מסורת אינם שומרי שבת. חוזר: אינם שומרי שבת.

נתונים: מכלל הציבור היהודי 66% נוסעים בשבת. אלה אינם שומרי שבת. והם שני שליש, לא חצי. וכמה מקרב ״שומרי המסורת״ נוסעים בשבת? כאן זה נהיה קצת יותר מורכב. שמירת מסורת היא משהו שנע על סקלה מאוד רחבה – יש מי שעושים קידוש בשישי בערב וקוראים לעצמם ״שומרי מסורת״ ויש מי שהולכים לבית כנסת כל שבת וקוראים לעצמם ״שומרי מסורת״. בואו נעשה הבחנה מקובלת בין שתי קבוצות, אלה שמגדירים את עצמם מסורתיים לא כל כך דתיים, ואלה שמגדירים את עצמם מסורתיים דתיים. מהמסורתיים הלא כל כך דתיים (שהם כשני שליש מכלל ה״מסורתיים״ בישראל) קרוב לתשעה מכל עשרה נוסעים בשבת (88%). זה אומר: כמעט כולם נוסעים בשבת. מקרב המסורתיים-דתיים כרבע נוסעים בשבת, 24%. ואם מחברים את כל המסורתיים לחבילה אחת – 64% נוסעים בשבת, שזה כמעט כמו האחוז בכלל האוכלוסייה היהודית (66%).

נתחיל לסכם: כשליש מהציבור היהודי ״שומר שבת״. כלומר, מקפיד עליה בערך על פי הכללים שגם סמוטריץ׳ מקפיד עליהם. לא חצי. שליש. ולא מדובר בציבור ״שומרי המסורת״ אלא בציבור ״שומרי השבת״, שזה ציבור אחר. ציבור חשוב. ציבור גדול. אבל ציבור אחר. יותר קטן. סמוטריץ׳ מן הסתם יאמר שזה לא חשוב, שגם הדרת שליש מהציבור ממשחקי כדורגל היא הדרה. אבל שוב – אם להיות חשדן – נדמה שזה דווקא כן חשוב. למה חשוב? כי רבים מאוהדי הכדורגל שייכים לציבור המסורתי, שאינו מודר מהמשחקים (כי אין לו בעיה לנסוע אליהם, וגם לקנות בדרך משהו לאכול). ולעומת זאת, רבים מ״שומרי השבת״, הציבור שבאמת אינו יכול לנסוע לכדורגל בשבת, אינם חובבי כדורגל גדולים. קחו לדוגמה את החרדים: הם כשליש משומרי השבת. האם היו הולכים לצפות בכדורגל לו היה משוחק בימי ראשון?

נסיים את הסיכום: סמוטריץ׳ עושה סלט, אולי מכוון (כך אני חושד) ואולי בתמימות (סמוטריץ׳? תמימות?), משומרי המסורת ושומרי השבת כדי לחזק את המסר שלו נגד משחקי הכדורגל. אפשר למחוא לו כפיים על עמדה עקרונית בלתי מתפשרת. אפשר לפהק משעמום על פרובוקציה חסרת משמעות שתניב סערה בכוס מים. אפשר לתהות מדוע הוא עסוק בשטויות, כאשר עוד רגע יהיה שר חשוב, שר משפיע, שגורלנו בידו.

פורסם לראשונה באתר המדד.