המכון בתקשורת

בכיר רפובליקני-יהודי: "המטרה של טראמפ היא שלום, לא שתי מדינות"

Walla News

טל שלו, וואלה ניוז

אליוט אברהמס, שהיה סגן היועץ לביטחון לאומי בממשל בוש הבן, אומר לוואלה כי הנשיא מחויב לפריצת דרך בתהליך המדיני: "הוא לא נטש את עמדות העבר". על טרפוד מינויו לסגן שר החוץ: "טראמפ טעה, הוא צריך להסתכל על מי שיכול לעזור לממשל ולא אחורה לקמפיין"

"דונלד טראמפ טעה כשהתנגד למינויי לסגן שר החוץ. הוא צריך להסתכל קדימה למי שיכול לעזור לממשל, ולא אחורה לקמפיין" – כך אומר אליוט אברמס, מי שהיה מועמדו של שר החוץ האמריקני רקס טילרסון לשמש סגנו, אך נפסל על ידי הנשיא, בראיון לוואלה  אברמס, שכיהן בתפקידים בכירים בממשלים של הנשיאים בוש ורייגן, נחשב לתומך ישראל מובהק, ולדבריו, בירושלים הביעו אכזבה על כך שלא מונה לתפקיד.

אברמס, ששימש סגן היועץ לביטחון לאומי בממשל בוש הבן, הגיע השבוע לישראל להשתתף בכנס המכון למדיניות העם היהודי. בשיחה עם וואלה! NEWS הוא התייחס לסימני השאלה הרבים סביב כוונותיו של הנשיא הנוכחי לגבי הסכסוך הישראלי פלסטיני. "אני לא חושב שהאמירה של טראמפ על מדינה אחת או שתי מדינות משמעה נטישת כל העמדות הקודמות של וושינגטון. להבנתי, הוא התכוון להגיד שהגישות הקודמות לא עבדו, אנחנו עדיין נכשלים".

"המטרה היא לא שתי מדינות", הבהיר אברמס, "המטרה היא שלום. אז בואו נחשוב על דרכים לנוע קדימה כלפי שלום. נראה שהממשל מעונין בגישת החוצה פנימה, כלומר לערב מדינות ערב בתהליך. אני חושב שזו הגישה ההגיונית, אבל סקפטי בנוגע לתוצאות שלה".

אברמס סבור שטראמפ לא יהיה, ולא צריך להיות, מעורב מאוד בניסיונות להניע את התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים, אך "ברור שהוא רוצה להשיג פריצת דרך שקלינטון, בוש ואובמה לא הצליחו להשיג במזרח התיכון, וזאת אחת הסיבות שהוא עירב את חתנו ג'ארד קושנר בנושא הזה – זה סימן למחויבות".

אם היית צריך לתת עצה אחת לג'ארד קושנר בימים אלה, מה היא הייתה?

"אם הייתי צריך לתת עצה אחת לג'ארד קושנר, אז הייתי אומר לו ללמוד את העבר: לעבור על כל המסמכים ולשוחח על ההיסטוריונים של מחלקת המדינה, לשוחח עם פקידים אמריקאים בכירים לשעבר ונושאים ונותנים לשעבר. אין תחליף לידע על הגישות שנוסו בעבר והבנה מדוע הן נכשלו".

בנוגע לדרישת הממשל מישראל לרסן את הבנייה בהתנחלויות, אברמס קובע כי "די ברור שיש כאן חזרה למדיניות בוש – שתכליתה שהממשל לא מודאג כל כך מגידול טבעי בהתנחלויות, אבל כן מודאג מהתרחבות טריטוריאלית. לפני כמה שבועות הבית הלבן השתמש במונח 'דריסת רגל בגדה המערבית', אני מבין זאת כחזרה להבנות בוש שרון, שמשמעותה קריאה למקבלי ההחלטות בישראל להפגין ריסון מסוים. ארה"ב לא רוצה לראות התרחבות טריטוריאלית כלשהי בזמן שמנסים לבחון אם אפשר להניע את התהליך מחדש".

באשר להבטחתו של הנשיא מימי הקמפיין להעביר את השגרירות לירושלים, אברמס מביע תקווה שמהלך כזה אכן יצא לפועל. "נדע את התשובה לגבי השגרירות ביוני, כשהנשיא יצטרך להחליט אם לחתום על הצו שמבטל את החלטת הקונגרס על העברת השגרירות. אני מקווה שהוא יעשה משהו – יש מנעד של דברים בין לעשות כלום – שזה מה שקלינטון, בוש ואובמה עשו – לבין להודיע שאתה מתחיל היום בבוקר לבנות מתחם חדש לשגרירות.

"הייתי שמח לראות את הנשיא אומר, לדוגמא, שהשגרירות תמשיך לשבת בתל אביב והשגריר עצמו ישב בירושלים, או שיודיע שהורה לגבש תוכנית להעברת השגרירות. מדובר במהלך שיקח כמה שנים – צריך לבנות מתחם שכולל גם בניין משרדים וגם מגורים לשגריר, וצריך להעביר את כל עובדי השגרירות מתל אביב לירושלים אז יש כאן גם שאלה של דיור. כך שבכל מקרה אם מתחילים לתכנן את המהלך עכשיו זה יקח לפחות חמש או שש שנים".

news.walla.co.il/item/3045174