יהודים בגרמניה

האם יש עתיד ליהודי אירופה

האם הקרקע שעליה התפתחה רוב יהדות העולם – ומושגים כמו ליברליזם, זכויות אדם, לאומיות, ואף ציונות – נשמטת תחת רגלנו?
קשה לענות על שאלות כאלה. מצד אחד, הקהילות היהודיות במערב אירופה משגשגות ותוססות. פריז מככבת כבירת הגסטרונומיה הכשרה העולמית, עם יותר מ-250 מסעדות כשרות, חלקן מפוארות ביותר. בלונדון נמצאת כנראה הקהילה המגובשת ביותר בעולם. לפני שנתיים חברו יחדיו, חסידי סאטמר ורבניות רפורמיות למאבק משותף במנהיג מפלגת ה"לייבור" ג'רמי קורבין והצליחו להדוף לזמן מה את האנטישמיות מהמרחב והשיח הפוליטי. 40,000 ישראלים עברו בשנים האחרונות להתגורר בברלין. ובאופן כללי, מבחינה כלכלית, החיים עדיין טובים ונעימים מאוד בגלות אירופה.

מעבר לכך, במערב אירופה מתחולל, מתחילת המאה ה-21, תהליך שלא ציפינו לו[i] . מחקר חדש של ה-JPR, מכון מחקר מלונדון, מצביע על כך שהצעירים היהודים בצרפת, אנגליה, בלגיה, הולנד וגרמניה מחוברים יותר לקהילה היהודית מאשר הוריהם. ככלל, היהודים שם מקפידים על שמירת מצוות היום, יותר מאשר לפני עשרים שנה. בהתאמה, שיעור הנישואים המעורבים נמצא גם הוא במגמת דעיכה. להפתעתנו, גם יהודים מרוחקים וילדיהם מתחברים מחדש לחיים היהודים ולקהילה.

התהליך שבו אנו חוזים היום, הפוך מהתהליכים ההיסטוריים המוכרים לנו של התרופפות הקשר, גם שונה במהות מהמגמות שהוצגו במאי 2021 במחקרי פיו על הקהילה בצד השני של האוקיינוס. באמריקה, רוב הצעירים היהודים פחות דתיים ופחות מחוברים מהוריהם לקהילות המאורגנות.[ii]

אם המגמות כל כך חיוביות, למה בכל זאת אנחנו מודאגים? ומדוע 45% מהצעירים היהודים באירופה מציינים כי הם שוקלים לעזוב את היבשת ולא רואים את עתיד ילדיהם בה?
גורמי משיכה וגורמי דחיפה משתלבים יחד בהחלטת הגירה. כשבנימין זאב הרצל פירסם את ספרו "מדינת היהודים" בסוף המאה ה-19, 90% מיהודי העולם חיו באירופה. גם בשנים שלאחר השואה היוו יהודי אירופה כ- 35% מיהדות העולם. היום רק 9% מיהודי העולם – כ-1.2 מיליון – חיים שם.[iii]

מדובר במגמה מתמשכת: בעשרים השנים האחרונות, לפי מו"ר פרופסור סרג'יו דלה-פרגולה, כ-100,000 יהודים, המהווים כ-20% מהקהילה, עזבו את צרפת, מחצית מהם עלו לישראל ומספרים דומים היגרו למדינות אחרות.

העיקרון מאחורי התופעה פשוט: היהודים עוזבים מדינות שלא מבטיחות להם ביטחון אישי וקהילתי, ועוברים למקומות בהם יוכלו לצמוח ולשגשג.[iv]

עתיד יהדות אירופה לוט בערפל מפני שעתיד אירופה לוט בערפל. סכנת ההידרדרות האורבת ליהדות אירופה אינה קשורה לתפקוד לקוי של הקהילות אלא למגמות עולמיות שמשפיעות גם על יהודי היבשת.
ניתן להצביע על ארבע מגמות-על המשנות את דמותה של אירופה ועלולות, כתופעת לוואי, להוביל לקריסת הקהילות היהודיות:
התדרדרות כלכלית וחברתית. לפי נתוני ה-OECD, כלכלת אירופה שהיוותה 14% מהתל"ג העולמי תצנח בשנים הבאות ל-9% מהתל"ג העולמי. היסטוריונים מצביעים על כך שכל משבר כלכלי באירופה לווה בגל אנטישמיות.

שינויים דמוגרפים והגירה מאסיבית מארצות האסלאם. מחקרי המכון למדיניות העם היהודי מצביעים על כך ששיעור המוסלמים באוכלוסייה מנבא את סיכויי השרידות של הקהילה היהודית המקומית. המגזר המוסלמי אינו רק זה שיש בו את השיעור הגבוה ביותר של מי שאחראים לפגיעות פיזיות ביהודים. הוא גם המניע פוליטיקאים משמאל, מחד, לבקר באופן בלתי מידתי את מדינת ישראל כדי לרצות את הבוחרים המוסלמים – ומניע פוליטיקאים מימין, מאידך, לאמץ עמדות שמרניות ולאומניות ולקדם מדיניות אנטי-רב-תרבותית וחוקים המגבילים ביטויים דתיים לא-נוצרים במרחב הציבורי. למרות שמדיניות זו של מנהיגים בימין היא תגובת נגד להתפשטות האיסלאם, ומכוונת בעיקר כלפי המהגרים, היא כוללת גם חוקים הפוגעים בחיי הקהילות היהודיות. חבישת הכיפה הפכה לעבירה על החוק במספר מקומות, השחיטה היהודית כבר נאסרה בשבע מדינות ובפרלמנט הבלגי נדונה בימים אלה הצעת חוק לאיסור ברית המילה. ככל שיש יותר מוסלמים, מעמדם של היהודים מעורער יותר. השמאל מחזר אחר הקול המוסלמי, הימין, המפוחד מהאיום המוסלמי, מנסה – באמצעות המערכת המשפטית – להגביל את הפולחנים הדתיים שאינם נוצרים.[v]

התגברות האנטישמיות. תקופת החסד בת שבעה עשורים לאחר השואה הסתיימה. האנטישמיות חוזרת להיות המצב ה״נורמלי". ניתן לזהות שלושה מוקדי שנאה: המוסלמים האדוקים (שאחראים כאמור לרוב האלימות נגד יהודים), הימין הקיצוני (שחבריו מחללים בתי קברות ופוגעים בסמלים יהודים) והשמאל הקיצוני (שחלק מחבריו מזהים את היהודים עם "כוחות הדיכוי העולמיים"). למרות שהממשלות מעוניינות להגן על היהודים, אין הבטחה שיש ביכולתן לעשות זאת.

ערעור היציבות הפוליטית. בכל מדינות אירופה נוצרו מובלעות גיאוגרפיות רבות המאוכלסות בעיקר ע"י מהגרים מוסלמים, ומהוות מעיין "מדינה בתוך מדינה". בסקר שפורסם במאי 2021 בצרפת, 45% מהמרואיינים הביעו את דאגתם וחששם החמור ממלחמת אזרחים קרבה.[vi]

נחזור לטענה שבה פתחנו, ולתופעה הייחודית של חזרה למדורת השבט שהצבענו עליה. למרות שרבים מהיהודים בוחרים להתכנס בקהילה מתוך חיבור עמוק למסורת אבותיהם, נראה כי גם מגמות חיצוניות, שאינן קשורות ליהדות, דוחפות אותם פנימה, לעיתים כנגד רצונם.

מה זה אומר על העתיד?
עלינו לנקוט בזהירות כאשר אנו מנסים לחזות את העתיד היהודי. ההיסטוריה היהודית הפתיעה בעבר, ורבים הסיכויים שעוד תמשיך להפתיע. ליהודים יש תושייה בלתי נלאית והם ממציאים, בכל פעם מחדש, דרכי הישרדות חדשות.

אולם בהימשך המגמות שתיארנו באין מפריע (הדרדרות כלכלית, שינויים דמוגרפיים, שינויים פוליטיים, והתגברות האנטישמיות), ניתן לצפות שהאוכלוסייה היהודית באירופה תמשיך להצטמצם. מספר משמעותי של יהודים אירופים יעברו לסביבות יותר מסבירות פנים – בעוד אחרים ינמיכו את הפרופיל היהודי שלהם וינסו להסתיר את יהדותם על מנת להציל את עצמם משנאת היהודים.

ניתן לצפות שאלה שיישארו ביבשת הישנה יאמצו את המודל המוכר לנו מהקהילות בדרום אפריקה ובברזיל. הם יתכנסו יותר ויותר בתוך עצמם ויגורו בשכונות מבוצרות ומנותקות במידה רבה מהחברה הכללית.

למדינת ישראל, יש כמובן אפשרות להתערב במידה מסוימת. לא כדי למגר את השינויים הדמוגרפיים או את הדרדרות הכלכלית של אירופה אלא בעידוד עלייה ובשיפור קליטת העולים. אם תרצה בכך. כאמור, 45% מהצעירים היהודים שוקלים לעזוב את היבשת. הסקרים מצביעים על כך ש-60% מהם רואים בישראל יעד מועדף, אך חוששים להגיע לכאן בגלל הקשיים הצפויים. הבאתם לישראל בחמש השנים הבאות של 50,000 יהודים מצרפת ובנוסף של 50,000 יהודים מערב אירופאים משכילים ובעלי תושייה היא משימה בהחלט אפשרית וראליסטית. זה אכן לא ישנה את ההיסטוריה העולמית אבל זה יתרום לעתיד יהודי טוב יותר.

הסוכנות היהודית ושאר העוסקים בתחום, אם ממשלת ישראל תיתן להם את האמצעים והמשאבים לעשות זאת, יודעים כיצד לגרום לעשרות אלפי צעירים יהודים משכילים, שרבים מהם כבר רכשו מקצועות נדרשים בישראל, לעלות לארץ במקום להתבולל או להגר לצפון אמריקה.

בשביל זה דרושים שני דברים: דרושה ממשלה אכפתית ליהדות העולם ודרוש רצון פוליטי לפעול.

[i] JPR_2020.Jews_in_Europe_at_the_turn_of_the_Millennium.pdf

[ii] www.pewresearch.org/fact-tank/2021/05/11/10-key-findings-about-jewish-americans/

[iii] התנסויות באנטישמיות ותפיסות לגביהן – סקר שני על פשעי אפליה ושנאה נגד יהודים באיחוד האירופי, הסוכנות האירופית לזכויות יסוד (FRA). fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2018-experiences-and-perceptions-of-antisemitism-survey_en.pdf

[iv] « L'Europe est revenue au même pourcentage de Juifs que celui qui prévalait au Moyen âge » – K. Les Juifs, l’Europe, le XXIe siècle (k-larevue.com)

[v] דוח הערכה השנתית של המכון המדיניות של העם היהודי, 2019.jppi.org.il/en/article/aa2019/indices/anti-semitismeurope/changes/#.YOp3POgzaUl

[vi] "Anger as ex-generals warn of 'deadly civil war' in France," BBC News, April 2021. www.bbc.com/news/world-europe-56899765