גיאופוליטיקה

דורון אלמוג: "אנחנו בתקופה של קיטוב, דרוש מאמץ לאומי לחיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות"

בדיון של המכון למדיניות העם היהודי הוצגו ממצאי הדיאלוג השנתי השמיני לפיהם 60% מקרב הצעירים האמריקאים שהשתתפו במחקר ו-71% מהישראלים חשים מרחק רב בין יהודי התפוצות לישראלים וחשים שהישראלים כלל אינם מכירים או מתעניינים בהם

בדיון שהתקיים אתמול (ג') הוצגו ממצאי הדיאלוג השנתי השמיני שעסק בשאלה האם וכיצד על מדינת ישראל – לשמור על הקשרים בין המדינה לבין היהודים החיים מחוצה לה ולשמור על המורשת היהודית של יהדות התפוצות.

״אנחנו בתקופה של קיטוב והתרחקות בין קהלים וקהילות יהודיות שמעבר לים למדינת ישראל", אמר יו"ר הסוכנות אלמוג. "היהודים בתפוצות מצפים למגע אישי ואנושי עם תושבי מדינת ישראל. שנה הבאה תהיה שנה של מאמץ לאומי לחיזוק והעצמת הקשר בין ישראל לתפוצות״.

הפרופ׳ שטרן אמר כי "היסטוריונים בעוד 200 שנה ישאלו את הדור שלנו מה עשיתם כדי להבטיח את עתידם של מיליוני יהודים. היהודים בחוץ לארץ אינם מחוז בחירה של אף פוליטיקאי ישראלי, אז היחס שלהם בהתאם. עלינו להפוך את זה לנושא משמעותי בחברה הישראלית ואולי כך דברים יזוזו".

עוד הוסיף שטרן כי "חובתנו לפעול באופן שיטתי ועקבי למען אחדות העם היהודי לא רק בעתות אסון אלא גם בתנאים רגילים".

דורון אלמוג. צילום: הסוכנות היהודית

המחקר החדש של המכון למדיניות העם היהודי, כלל 16 מפגשים שבהם השתתפו 301 מנהיגים ומובילי דעה מצפון אמריקה, אוסטרליה וישראל, כולל קבוצה גדולה של צעירים בגילאי 20-30. את הדיאלוג הובילו ד"ר שלמה פישר וד"ר ג'ון רסקי, עמיתים בכירים במכון למדיניות העם היהודי.

כמחצית מהמשתתפים בשיחות – 47% מכלל המשתתפים ו-60% מקרב הצעירים השיבו כי הם חשים מרחק רב בין יהודי התפוצות לישראלים וחשים שהישראלים כלל אינם מכירים או מתעניינים בהם ובצורכיהם. 71% מהצעירים הישראלים שהשתתפו בדיאלוג הסכימו לאמירה זו.

רוב המשתתפים בדיאלוג חושבים שהישראלים אינם מכירים את יהדות התפוצות ואת צרכיהם באשר הם, והם לא מרוצים. 38% מהמשתתפים הביעו רצון עז לחזק קשרים אישיים ואנושיים עם ישראלים, גם עם מי שהם חלוקים איתם בדעותיהם ובעמדותיהם

לדברי ד"ר פישר, "במהלך המפגשים הביעו רבים תקווה שהעמקת ההבנה ההדדית תוביל למודעות חזקה יותר למגוון נקודות מבט בנושאים מרכזיים ולהבנה של הסיבות לדעות השונות המקודמות בקרב יהודי התפוצות ויהודים ישראלים".

פרופ' ידידיה שטרן

עוד עלה כי 93% ממשתתפי הדיאלוג מצפון אמריקה קוראים למעורבות מוגברת של מדינת ישראל בחינוך ושימור הקשר עם מדינת ישראל ומורשת העם היהודי. 54% סבורים כי על ממשלת ישראל להיות מעורבת בתכנית הלימודים ואף לסייע כלכלית למי שמעוניין ללמוד בבתי ספר יהודיים או להשתתף במחנות קיץ יהודיים.

לצד הקריאה לשיתוף ישראל בתכני הלימוד והציפייה לסיוע כספי במימון תכניות הלימוד, הביעו המשתתפים חשש כי המעורבות הישראלית עלולה להיות בעייתית. חלק מהמשתתפים הביעו חשד כלפי מטרות ישראל והתנאים שישראל עשויה להצמיד למעורבות כזו. "האמריקנים מתייחסים אלינו בהרבה מאוד כבוד אבל גם בחשדנות", אמר ד"ר פישר.

למחקר המלא לחצו כאן.