מאמרי דעה

קמפיין ועדת החקירה מסוכן לכלכלה ולחיי אדם

ישראל בעיצומו של משבר בקנה מידה היסטורי. חיי אדם בסכנה והכלכלה ניצבת בפני אתגר עצום. המערכת הממשלתית על כל זרועותיה ממוקדת בהתמודדות עם מצב חסר תקדים. כל זה לא מפריע לכמה עיתונאים ואישי ציבור לקרוא כבר עכשיו להקמת ועדת חקירה ממלכתית בשש אחרי הקורונה. מעבר לדה-מורליזציה שיש בכך, קריאה כזו בעיצומו של המשבר יכולה להביא את מקבלי ההחלטות בכל הרמות לקבל החלטות מתוך שיקולים לא ענייניים, ולפגוע חלילה בחיי אדם, בכלכלה, או בשניהם יחד.

התנהלות ממשלתית כושלת באירועים משבריים, כמו גם התנהלות רשלנית מתמשכת בנושאים בעלי חשיבות ציבורית ומערכתית רבה, דורשים בחינה ובדיקה. לשם כך מעניק החוק הישראלי לממשלה (ובמקרים ייחודיים לוועדת הביקורת בכנסת) את הסמכות להקים ועדת חקירה ממלכתית או ועדת בדיקה. לוועדות הללו יש סמכויות רחבות הן לחקירה והן למתן המלצות אישיות ומערכתיות. הן כלי חשוב ורב עוצמה לשם הפקת לקחים וייעול המערכת הממשלתית.

אבל ועדות חקירה טומנות בחובן גם סיכון. שימוש תכוף בהן יכול להפוך את כלל ההתנהלות הממשלתית ללא ענייני וצופה פני וועדת חקירה. במקום לפתור משברים ולנהל סיכונים לפי מיטב שיקול הדעת בעת קבלת ההחלטה, מנהיגים, מפקדים ופקידים בכירים יכולים להתפתות לקבל החלטות על פי מבחן ועדת החקירה העתידית, וכך להציל את עצמם מהמלצות אישיות שליליות.

הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר במשבר מסוג זה שישראל נמצאת בעיצומו. כמו שאר העולם, גם מדינת ישראל לא חוותה משבר מהסוג הזה בכל שנות קיומה. זהו משבר רב ממדי שנוגע לכל מערכות החיים, משבש באופן חמור את השגרה, ובעיקר מאיים על חייהם של עשרות אלפי ישראלים. למרות שישראל ערוכה לנהל מצבי חרום, ואף מתורגלת בהם, אף מערכת במדינת ישראל לא חוותה משבר בריאותי כמו משבר הקורונה. למרות שבמשרדי הממשלה השונים נעשתה עבודת מטה לאפשרות של התמודדות עם מגיפה, המשבר הזה, כמו כל מלחמה, הוא ממלכת אי וודאות. 

למשבר הקורונה אין 'פתרון בית ספר'. כדי להתמודד עם המגיפה באופן מיטבי צריכים קברניטי המדינה והמערכות השונות, מראש-הממשלה, דרך השרים, ועד מנהלי בתי חולים ויחידות ממשלתיות אחרות לקבל כל העת החלטות קשות, בתוך חוסר וודאות ונתונים שמשתנים כל הזמן. בתוך ערפל הקרב הזה קברניטי המדינה צריכים לנווט בין הרצון לשמור על שגרה ולצמצם ככל הניתן את הנזקים למשק לבין הצלת חיי אדם. כל החלטה סבירה שנלקחת במצב כזה יכולה להתברר כנכונה או כשגויה, אבל זאת רק בשוך הסערה ולאחר מעשה.

גם בתרחיש האופטימי ביותר, גם בישראל, למרבה הצער, צפויים אנשים לאבד את חייהם, וגם הכלכלה הישראלית תשלם מחיר כבד לקורונה. הקמפיין שהחל בימים האחרונים הקורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאחר תום המשבר, שתבדוק את ההתנהלות הממשלתי לקראתו ובמהלכו, יכולה להעצים את הנזק ואף לעלות בחיי אדם. אם קברניטי המדינה ומקבלי ההחלטות במערכת הממשלתית יפעלו בצילה של וועדת חקירה צפויה, ההחלטות שלהם עלולות להיות מוטות ולהתקבל גם משיקולי נראות שלאחר מעשה ובכך להעצים את הנזק הגדול הצפוי ממילא. אי אפשר לשלול הקמת ועדת חקירה עתידית כבר כעת, וייתכן שבעתיד זה יתברר כדבר נכון, אבל הקמפיין העכשווי בעוד מספרי החולים מכאן והמובטלים מכן מאמירים בכל יום, הוא דבר מזיק וחמור כשלעצמו.

פורסם לראשונה בישראל היום.