מאמרי דעה

הקהילה היהודית באוסטרליה – מבט אל העתיד

שלוש השנים האחרונות

בשלוש השנים האחרונות נהנתה הקהילה היהודית של אוסטרליה מתמיכה ומהבנה חסרות תקדים מצידה של ממשלת אוסטרליה בהנהגתו של ראש הממשלה הליברלי, סקוט מוריסון, בנושאים הנוגעים למדינת ישראל ולמדיניות הפנים.

אוסטרליה קיימה עמדה ריאליסטית ועקרונית כנגד הכרה במדינה פלסטינית תחת הרשות הפלסטינית הבלתי-מתפקדת, ובעד הכרה במערב ירושלים כבירתה של ישראל. אוסטרליה הצביעה באופן עקבי נגד ההחלטות האנטי-ישראליות האובססיביות, המתקבלות על ידי האו"ם מדי שנה בשנה. היא הפסיקה לממן את הרשות הפלסטינית, וקיצצה את המימון לסוכנות הסעד והתעסוקה (אונר"א).

בנושאי פנים, אוסטרליה אימצה את הגדרת האנטישמיות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), והגדירה את החזבאללה ואת החמאס בכללותם בתור ארגוני טרור. בתי כנסת, בתי ספר ומוסדות אחרים של הקהילה היהודית זכו לרמות מימון חסרות תקדים, שנועדו לסייע לבניית תשתית ביטחונית. מוזיאונים לזכר השואה קיבלו מימון בכל מדינה ובכל טריטוריה של אוסטרליה.

הממשלה החדשה, בהנהגת מפלגת הלייבור

תחת ממשלת הלייבור, בהנהגתו של ראש הממשלה אנתוני אלבנז, שהושבעה לפני מספר ימים, ועם פרלמנט חדש, תמונת הצפי לעתיד נראית יותר מורכבת.

בשבוע שלפני הבחירות, גורם תקשורתי הציג סרטונים של נאומיו של אלבנז בפרלמנט מן השנים 2000 ו-2002, בהם הוא הגדיר את ישראל כ"מדכאת", האשים את אריק שרון באחריות בלעדית להצתת האינתיפאדה הפלסטינית השנייה, טען כי עצם הקמתה של מדינת ישראל הביאה למיליוני פליטים פלסטינים, האשים את ישראל בשימוש בכוח מוגזם ובמימון החמאס והישווה את התנהגותה של ישראל לזו של עיראק בהנהגתו של סדאם חוסיין. סרטון משנת 2018 הראה אותו תומך בצעד נודע לשמצה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, שהחליטה "לחקור" את ישראל.

אך למרות שאנתוני אלבנז צולם כשהוא מחייך בחברתו של מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, בעת ביקור בבריטניה בשנת 2017, אלבנז עשה בתקופה האחרונה מאמצים גדולים כדי להבהיר שהוא אינו ג'רמי קורבין, וכי משום בחינה אין להשוות בין מפלגת הלייבור האוסטרלית לבין מפלגת הלייבור הבריטית בראשותו של קורבין. דומה שלתבוסתה הניצחת של הלייבור הבריטית, בהנהגת קורבין, בבחירות בשנת 2019, היתה השפעה מפכחת על חשיבתו של אלבנז, כולל לגבי ישראל.

בראיון בן שעה, שנועד לפרסום, עם המועצה האכסקוטיבית של יהדות אוסטרליה (ECAJ), שזכה לסיקור נרחב  בתקשורת הכללית, אלבנז גינה את המערכה של תנועת החרם, מניעת ההשקעות והסנקציות נגד ישראל, ותיאר אותה כ"מבוססת על סימון גזעני של מטרה, שבמקרה זה היא ישראל", וחסם ניסיונות במפלגתו לקדם את מטרות ה-BDS.

גם שרת החוץ החדשה של הלייבור, פני וונג, גינתה את ה-BDS ואת הניסיונות לעשות דה-לגיטימציה לישראל. במאי 2021 היא גינתה החלטה של סניף מפלגת הלייבור בקווינסלנד, בה הואשמה ישראל ב"טיהור אתני". וונג הגדירה החלטה זו כ"מזיקה", ואמרה כי "הסתכלות על הסכסוך מפרספקטיבה אחת ויחידה לא תקדם את השלום."

במהלך הראיון שלו עם המועצה האכסקוטיבית של יהדות אוסטרליה (ECAJ), אלבנז דחה את ההשוואה לאפרטהייד במטרה לתקוף את ישראל והגדיר אותה כ"מנוגדת להיסטוריה" וכ"מעליבה", אימץ בתקיפות את הגדרת האנטישמיות של IHRA, חזר והצהיר על תמיכתה התקיפה של מפלגת הלייבור בזכותה של ישראל להתקיים בשלום ובביטחון, חלק שבחים להסכמי אברהם, והוסיף כי ממשלה בהנהגת הלייבור תשתף פעולה קונסטרוקטיבית עם ישראל, במיוחד ב"נושאים משותפים לנו", כגון "מחסור במים", ו"טכנולוגיות חדשות".

נציג הרשות הפלסטינית באוסטרליה ופעילים אנטי-ישראלים גינו את דבריו אלה של אלבנז.

אולם קיים גם צד שלילי להחלפת הממשלה, ואת הגלולה המרה הזו אי-אפשר להמתיק. על אף שלישראל יש עדיין ידידים ותיקים רבים במפלגת הלייבור האוסטרלית, מספרם במפלגה איננו מספיק על מנת לנצח בוויכוחים על נושאים מסוימים הקשורים לישראל.

מן השינויים במצע מפלגת הלייבור והצהרות פומביות שהושמעו על ידי אישים בכירים במפלגה במארס 2021, עולה כי יש בהחלט סיכוי – אם כי אין הוא בלתי-נמנע – כי תחת הממשלה החדשה, אוסטרליה תכיר במדינה פלסטינית, תבטל את ההכרה במערב ירושלים בתור בירתה של מדינת ישראל, תחזור למגמת הצבעה באו"ם שתהיה פחות אוהדת לישראל, ותגדיל את המימון לאונר"א, פעולה שלמעשה תשחרר כספים פלסטינים לטרור. צעדים אלה ייתקלו בהתנגדות קולנית של כל יהדות אוסטרליה, יחד עם גורמים אחרים.

יותר "ירוקים" משמעם פרלמנט ידידותי פחות לקהילה היהודית

ידידים נאמנים רבים של ישראל ושל הקהילה היהודית לא ימשיכו להיות חברים בפרלמנט הפדרלי, וביניהם שר האוצר לשעבר היהודי, ג'וש פרידנברג, והשגריר לישראל לשעבר, דייב שארמה.

לכמה מועמדים של ה"ירוקים" שנבחרו לאחרונה לפרלמנט, כמו דיוויד שוברידג' ומקס צ'נדלר-מאת'ר, יש עבר של ביקורת חד-צדדית על ישראל בכל הזדמנות, והם מצטרפים לחברי פרלמנט מן הלייבור החושבים כמותם, כמו הסנאטורית סו ליינס, שכנראה תיבחר לנשיאת הסנאט האוסטרלי, וג'וש ווילסון.

בתשובה לשאלון שהוגש לפני הבחירות מטעם ה-ECAJ, הירוקים הביעו "מחויבות ללחימה באנטישמיות ובכל הצורות של גזענות." אולם הירוקים הם המפלגה היחידה המיוצגת בפרלמנט שלא אימצה את הגדרת האנטישמיות של ה-IHRA. מבחינתם של רבים בקהילה היהודית, החלטתם של הירוקים של לאמץ את הגדרת ה-IHRA  מציבה סימן שאלה על ערכה של מחויבות זו.

לדוברי הירוקים אין שום קושי לגנות צורות גזעניות של אנטישמיות ושל הכחשת השואה מצידם של ניאו-נאצים ושל דוגלים אחרים בעליונות לבנה, אולם דומה שהם אינם מסוגלים – לא מבחינה רגשית ולא מבחינה אידיאולוגית – להכיר בצורות מודרניות יותר של אנטישמיות מן הצד ה"פרוגרסיבי" של הזירה הפוליטית, כולל שלילת ההכרה בעַמיוּת היהודית ובזכות היהודית הקולקטיבית להגדרה עצמית לאומית.

הירוקים הם גם יוצאי דופן מבחינת יחסם ל-BDS. בתשובותיהם לשאלון של ה-ECAJ שהוגש להם לפני הבחירות, הירוקים הצהירו כי "חרם, מניעת השקעות וסנקציות אינן המדיניות של הירוקים האוסטרלים." כל המפלגות האחרות, לרבות הלייבור, השיבו לאותו שאלון בהבעת התנגדות ברורה ל-BDS.

אף שהירוקים לא יהיו חלק מן הממשלה החדשה, הגידול במספרם בפרלמנט יגביר את הקולות הפוליטיים העוינים לישראל והמתנגדים לערכים ולמדיניות הנתמכים בתקיפות ע"י הקהילה היהודית.

"הטורקיז" העצמאיות

השינוי הגדול ביותר שהתרחש בבחירות הוא עלייתו של כוח חדש שלישי בפוליטיקה האוסטרלית. קבוצה של מועמדות עצמאיות הצליחה להוציא מידי הליברלים שישה מושבים בסידני ובמלבורן, שנחשבו מאז ומתמיד למעוזים של המפלגה הליברלית.

חברות קבוצה זו, המכונה "הטורקיז", בשל הצבע הכחלחל-ירקרק שאימצו במסע הבחירות שלהם, מזוהות בשמרנות במדיניות החוץ ובמדיניות הכלכלית שלהן, אותה מסמן הצבע הכחול של הליברלים, יחד עם פרוגרסיביות חברתית, לרבות השקפות "ירוקות" אודות הצורך בפעולה נגד שינוי האקלים.

כל שש חברות הפרלמנט מטעם "הטורקיז" הן נשים הישגיות ובעלות השכלה גבוהה. דומה שבחירתן מהווה "עונש" למפלגה הליברלית על הימנעותה, במשך שנים רבות, מקידום שוויון מגדרי בין המועמדים לפרלמנט מטעמה, ועל התעלמותו של ראש הממשלה מוריסון מתלונות על התעללות מינית בנשים בתוך הפרלמנט ומנושא האלימות במשפחה נגד נשים וילדים.

התשובות לשאלון שהגישה ה-ECAJ לפני הבחירות ניתנו על ידי שתי חברות הפרלמנט החדשות הבולטות ביותר מטעם "הטורקיז", אשת העסקים אלגרה ספנדר וזואי דניאל, עיתונאית לשעבר בתאגיד השידור האוסטרלי.

אלגרה ספנדר, ובאופן אולי מפתיע יותר – זואי דניאל, נתנו תשובות ברורות ומוחלטות המביעות התנגדות להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, והתומכות בהכרה של אוסטרליה במערב ירושלים בתור בירת מדינת ישראל ובמגמת ההצבעה האוהדת לישראל של אוסטרליה באו"ם. שתיהן שללו את ה-BDS והביעו תמיכה חד-משמעית בהגדרת ה-IHRA. הן גן הביעו תמיכה תקיפה בקהילה היהודית בנושאי פנים כגון הרחבת המימון לביטחון, ולהגברת החינוך אודות השואה ונגד דעות קדומות.

בקהילה היהודית נשמעו מספר פקפוקים לגבי כנות הצהרותיהן של חברות ה"טורקיז" התומכות בישראל.

בפורום של מועמדים שאותו אירחו ה-ECAJ, מועצת הנציגים היהודיים של ניו סאות' וולס ואיגוד הסטודנטים היהודיים של אוסטרליה, שבועיים לפני הבחירות, אלגרה ספנדר עשתה מאמץ לפזר פקפוקים אלה, והצהירה על נתק בינה לבין פעיל אנטי-ישראלי, שהיה אחד מתומכיה הבולטים ביותר.

זואי דניאל לא זכתה להצלחה דומה במאמציה לשכנע את מבקריה בקהילה בדבר תמיכתה בישראל. במאי 2021 היא הצטרפה לעיתונאים ולפרשנים אחרים בחתימה על המכתב, שכיום הוא נודע לשמצה, "השתפרו ביחסכם כלפי פלסטין", שלמעשה קרא לעיתונאים לא לדווח בצורה מאוזנת על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולהעניק עדיפות ל"נקודות ראות פלסטיניות".

מאוחר יותר אמרה גב' דניאל כי איננה מסכימה עם כל תוכנו של המכתב עליו חתמה, וכי היתה מנסחת אותו בצורה אחרת, אך סירבה לבטל את חתימתה עליו.

כתוצאה מכך, הפקפוקים לא התפוגגו. יהיה מעניין לראות כיצד יתקבלו תשובותיה של גב' דניאל לשאלון ה-ECAJ אודות ישראל על ידי החותמים האחרים על המכתב, וגם על ידי רבים מעמיתיה לשעבר בתאגיד השידור האוסטרלי, שדיווחיהם על ישראל תאמו למה שהמכתב ביקש לעודד.

גם אלגרה ספנדר וגם זואי דניאל יצרו קשר עם ה-ECAJ ועם הקהילה היהודית, מתוך רצון  למעורבות עמוקה יותר, ואנו מברכים על כך.

סיכום

לא מעט השערות ומחקרים הועלו במהלך השנים בדבר המידה שבה נושאים של הקהילה היהודית משפיעים על הצבעתם של היהודים. אם לשפוט על פי תשומת הלב והפירוט שהושקעו בתשובות שניתנו לשאלון ה-ECAJ על ידי המפלגות והמועמדים העצמאיים, נראה כי הם רואים נושאים אלה כבעלי חשיבות רבה.

פיטר ורטהיים הוא מנכ"ל משותף של המועצה האכסקוטיבית של יהדות אוסטרליה, הגוף המייצג העליון של הקהילה היהודית של אוסטרליה.