יחסי ישראל והתפוצות

סקר חדש מגלה מה באמת חושב הציבור על המגזר הדתי


משה ויסטוך

נשיא המכון למדיניות העם היהודי מתייחס לסקר חדש שמלמד כי 78% מהציבור היהודי סובר שלציבור הדתי-לאומי יש השפעה חיובית על המדינה
הרשת גועשת והרוחות סוערות בעקבות מאמרו של יוסי קליין ב'הארץ', בו כינה את הדתיים הלאומיים כמסוכנים יותר מחיזבאללה. עם זאת, סקר חדש מלמד שהמגזר הסרוג יכול להיות רגוע שכן הציבור בישראל ממש לא מזדהה עם אמירות קיצוניות מסוג זה.

מסקר המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017 שנערך ע"י מכון פאנלס פוליטיקס בקרב מדגם גדול מאוד של 1,300 אנשים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית עולה כי 78% מהיהודים בישראל סבורים שלציבור הדתי-לאומי תרומה חיובית להצלחתה של ישראל. הסקר נערך במסגרת עדכון אינדקס הפלורליזם של המכון, שיוצג בשבוע הבא באירוע חשיפת האינדקס שנערך מידי שנה לקראת יום העצמאות ומהווה מדד של מצב הפלורליזם בחברה הישראלית.

בקרב הציבור הערבי 58% סבורים שתרומתם של הדתיים הלאומיים להצלחתה של ישראל שלילית, אך משכלול כלל האוכלוסייה בישראל עולה כי 66% רואים את הציונות הדתית באור חיובי. נתונים נוספים מהסקר מלמדים כי 64% מהנשאלים שמגדירים את עצמם 'חילונים לחלוטין' אומרים שלדתיים הלאומיים תרומה חיובית להצלחתה של ישראל, כמותם רואים את תרומתו החיובית של הציבור הדתי לאומי 83% מקרב החילונים ה-'קצת מסורתיים', 83% מקרב המסורתיים, 88% מקרב המוגדרים דתיים ליברלים, 96% מקרב הדתיים, ו-85% מקרב החרדים.

נשיא המכון אבינועם בר-יוסף, אמר עם פרסום הנתונים כי "מחלוקות בין ישראלים או יהודים אסור שיגיעו לביטויי שנאה, כפי שעולה ממאמרו של יוסי קליין. כל בר דעת היה מעדיף לא להיפגש בסמטה אפלה עם איש חיזבאללה אלא עם יהודי, אפילו אם הוא יוסי קליין".

www.kipa.co.il/now/78138.html