וְשֶׁאֵינו יודֵעַ לִשְׁאול – אַתְּ פְּתַח לו, שֶׁנֶּאֱמַר, וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיום הַהוּא לֵאמר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.
ואולי מי שלא יודע לשאול הוא דווקא האורח החשוב של הערב?
מתוך ארבעת הבנים המגיעים לשולחן הסדר, עורך ההגדה נתן ביטוי לסוג מיוחד של מצטרפים לאירוע. אלה שלא יודעים לשאול. אלה שמגיעים כי אמרו להם לבוא, אלא שמבינים שמציינים הלילה אירוע מכונן אך לא יודעים מעבר לכך מה חוגגים ולמה בכלל מצפים מהם שיתחילו לשאול שאלות. האמת שגם מי שלא יודע לשאול יודע לא מעט דברים ויתכן שהוא יודע את העיקר: הוא יודע שמדור לדור היהודים מתכנסים הערב כדי לספר לעצמם את הסיפור המכונן של עם ישראל. הוא גם יודע שהסיפור קשור ליציאה מעבדות לחירות.
הלילה נמצאים אתנו אלפים שאינם יודעים לשאול, אלפים שעזבו "בחיפזון" את כל מה שהיה יקר להם ושברגע קט, איבדו לא רק את רכושם החומרי אלא גם את הסיפור המכונן שלהם. בלב האדם סיפור. ואם תיקחו לו את סיפורו, האדם כבר לא יֶדָע מי הוא ולאן פניו מועדות. אדם ללא סיפור מתקשה לנווט, לקבל החלטות ערכיות ולבחור לעצמו דרך וכיוון.
ליל הסדר הוא הזדמנות לפליטים במיוחד – אבל גם לכולנו בכלל – לחזור ולשנן את הסיפור שלנו: האדם לחופש נולד. מי שסבל מהעדר חופש והיה "עבד במצריים" יודע חשיבות "היציאה ממצריים". הוא יודע מניסיון אישי כמה העדר החופש גורם לאדם לאבד את כבודו העצמי ואת מצפנו הערכי. הערב אנחנו נלחמים על הסיפור. הערב אנחנו מספרים לעצמינו ולסובבים אתנו שאפילו מחושך מצריים ניתן לצאת. עם ישראל מאמין ביכולת האדם לקחת את גורלו בידיים ולבנות מחדש עולם עם פחות סבל. עם ישראל מאמין שיש באדם את היכולות לצאת "מֵעַבְדוּת לְחֵרוּת, מִיָּגון לְשִׂמְחָה, וּמֵאֵבֶל לְיום טוב, וּמֵאֲפֵלָה לְאור גָּדול, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה".
סיפור זה הוא אמנם סיפור של עם ישראל במקור אך הוא מזמן נעשה נחלת כלל האנושות. עם שהצליח לשקם את עצמו מחורבן השואה הוא דוגמא לכל המדוכאים והפליטים שקיימת תקווה בעולם. כרגע הפליטים אינם יודעים לשאול כי אינם יודעים מה לשאול ואיך להתחיל את תהליך השיקום. מול האדם המשותק והפליט, עלינו ליישם בפועל את ההוראה של ההגדה: "אַתְּ פְּתַח לו". עלינו לפתוח לפליט את הלב ואת האוזן, ליזום את השיח, לתת לו יד ולעזור לו לנסח לעצמו סיפור שיוכל לעזור לו לשקם את חייו ולהפוך אתו לאדם בעל סיפור מכונן משלו.