פְּלוּרָלִיזם

אינדקס הפלורליזם לשנת 2017 – הודעה לעיתונות

אינדקס הפלורליזם של המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017: ישראלים – יהודים וערבים מאושרים לחיות בישראל – רק לא ביחד

'אינדקס הפלורליזם' לשנת 2017 של המכון למדיניות העם היהודי שמתפרסם לקראת יום העצמאות מעלה כי: חילוניים וחרדים סבורים שמוטב להם לגור בשכונות נפרדות * אשכנזים וספרדים, ימניים ושמאלנים מעדיפים חיים ביחד * חיילים נתפסים כקבוצה התורמת ביותר למדינת ישראל בעוד שהחרדים, המוסלמים והבדויים נתפסים כקבוצות שתורמות מעט * יהודים וערבים מרגישים נוח לחיות בישראל * יותר ערבים ישראלים מעוניינים שילדיהם ילמדו עם יהודים מאשר יהודים שמעוניינים שילדיהם ילמדו עם ערבים * רוב הערבים הישראלים וכמחצית מקרבהיהודים חושבים שחופש הביטוי בישראל מוגזם

(לחץ כאן כדי לראות תוצאות מפורטות של הסקר)

 המכון למדיניות העם היהודי מפרסם הבוקר את אינדקס הפלורליזם לשנת 2017, המהווה את אחד המרכיבים המרכזיים בפרויקט רחב המתמקד בנושא הפלורליזם בישראל ובעולם היהודי. הפרויקט תמך על ידי קרן ויליאם דוידסון את העבודה מרכז שמואל רוזנר, עמית בכיר במכון.

ממצאי האינדקס עולה כי 90% מהיהודים תושבי ישראל ו-80% מתושביה הערבים של ישראל מרגישים נוח או מאד נוח לחיות בישראל כ"מי שהם".  לשאלה 'באיזה מידה אתה מרגיש נוח לחיות בישראל כמי שאתה?' השיבו 49% מהיהודים שהם מרגישים מאוד נוח ועוד 39% שדי נוח להם בארץ.  רק 3% ענו שאינם מרגישים בנוח. בקרב הערבים השיבו 51% שמאוד נוח לחיות בישראל ועוד 29% שדי נוח להם בארץ. רק 8% השיבו בשלילה.  בין היהודים תחושת הנוחות רווחת יותר בקרב דתיים ובקרב אלה שמגדירים את עצמם כנוטים יותר לימין.

לשאלה 'באיזו מידה כדאי לדעתך שחילונים ודתיים בישראל יחיו בשכונות מעורבות?' 81% מהדתיים ענו שכדאי בעוד ש-50% מהחילוניים ענו שלא כדאי, בנוסף 53% מקרב ה-״חילוניים לחלוטין״ ענו שבכלל לא כדאי שחרדים וחילוניים יחיו בשכונות מעורבות, בעוד שרק 19% מהחרדים חושבים בצורה דומה. לעומת זאת, רוב מוחלט של הישראלים סבורים שמומלץ כי אשכנזים וספרדים וכן שמאלנים וימנים יגורו בשכונות משותפות.

נשיא המכון למדיניות העם היהודי אבינועם בר יוסף, מדגיש:"ערב יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל, שוב מוכח מעבר לכל ספק באינדקס הפלורליזם כי הצלחתה הגדולה ביותר של מדינת היהודים היא בעליה ובקיבוץ גלויות. יהודים שעלו מיותר מ-90 מדינות רוצים לחיות ביחד, להקים משפחות ביחד, ויחד לבנות עתיד משותף. העובדה שרבים מאזרחיה הערבים של  ישראל מגדירים עצמם קודם לכל כישראלים וחשים נוח לגור בארץ מעודדת ביותר. יחד עם זאת, יש עדין מה לעשות כדי להגיע לשוויון מלא לכלל אזרחי המדינה".

רוב של היהודים ורוב של הערבים מעדיפים לחיות בנפרד. לשאלה האם 'כדאי לדעתך שערבים ויהודים בישראל יחיו בשכונות מעורבות?' רוב, 73% מהערבים ו-68% מהיהודים ענו שלא כדאי. לגבי חינוך, המצב שונה. כשהנסקרים הערבים נשאלו האם היו רוצים שילדיהם ילמדו עם יהודים, השיבו 43% שהם לגמרי מסכימים בעוד ש-37% ענו שהם בכלל לא מסכימים. לשאלה 'האם כדאי שמוסלמים ונוצרים יחיו בשכונות מעורבות בישראל' 72% מהמוסלמים ו-91% מהנוצרים חושבים שבכלל לא כדאי להם לחיות ביחד באותן שכונות.

בשאלה 'האם יש בישראל יותר מידי חופש ביטוי' 74% מהערבים מסכימים בעוד שכחצי מהיהודים 50% לא מסכימים.

בין השאר האינדקס בודק את האופן שבו נתפסות קבוצות אוכלוסייה בישראל על ידי קבוצות אחרות. כששאלו את האוכלוסייה היהודית מי הקבוצה שתורמת הכי הרבה לחברה הישראלית, קבוצת ה'חיילים' נתפסת כתורמת ביותר, מיד אחריהם באות קבוצת האשכנזים, החילונים, המזרחים והקיבוצניקים. הקבוצות שהאוכלוסייה היהודית חושבת שתורמות פחות הן קבוצת הערבים מוסלמים ואחריהם החרדים, בדווים, בחורי ישיבות ואנשי שמאל. כל היהודים בישראל סבורים שהחיילים הם הקבוצה התורמת ביותר לחברה מלבד החרדים, שמדרגים את החיילים גבוה, אך סבורים שבחורי הישיבות תורמים יותר מהם בעוד שהרפורמים הם בתחתית הדירוג. "החילוניים לחלוטין", חושבים שהחרדים תורמים עוד פחות מהמוסלמים.

כששאלו את הערבים מי לדעתם הקבוצה שתורמת הכי הרבה לישראל, המוסלמים השיבו שהקבוצה שהכי תורמת הם הצפון תל אביבים, בעוד שהנוצרים מאמינים שהם הקבוצה התורמת ביותר לחברה הישראלית. החיילים דורגו במקום גבוה יחסית גם על ידי הערבים, בעוד שקבוצות המתנחלים והחרדים דורגו במקום הנמוך ביותר.

אינדקס הפלורליזם של המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017 נתמך בסקר שנערך ע"י מכון פאנלס פוליטיקס בקרב מדגם גדול מאוד של 1,300 אנשים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית. ניתוח הסקר של אינדקס הפלורליזם בוצע על ידי פרופסור סטיבן פופר, עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי, יחד עם העמיתים הבכירים הדמוגרף, פרופסור עוזי רבהון מהאוניברסיטה העברית, הסוציולוג ד"ר שלמה פישר וכן מר נוח סלפקוב עמית מחקר במכון.

טעות הדגימה הסטטיסטית בסקר. יהודים: 3.1%, ערבים 5.6%.

המכון למדיניות העם היהודי פועל במתכונת של  צוות חשיבה, עוסק בהערכות אסטרטגיות וניתוחים ארוכי טווח. תהליך זה מנוצל לגיבוש המלצות מדיניות אופרטיביות. המכון למדיניות העם היהודי גוף עצמאי שבראש המועצה המקצועית שלו עומדים השגרירים דניס רוס וסטיוארט אייזנשטאט.