מאמרי דעה

יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית – על פועלה של הסוכנות היהודית בעת הזו

תגובה למאמרו של זלמן שובל

 

השגריר שובל היקר,

התאכזבתי, ולמען האמת גם תמהתי במידת מה, כאשר קראתי את מאמרך האחרון בנוגע לסוכנות היהודית לישראל.

בקוראי את האשמותיך הגורפות נגד הסוכנות היהודית, חשבתי על כך שאני, בתור יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית זה חמש שנים, לא ראיתי אותך בשום מפגש, תוכנית או פעולה כלשהי מבין פעולותינו הנוכחיות. ניסיונך בעבר, עבר רחוק למדי, איננו רלבנטי למקצוענות הנוכחית של הסגל שלנו, או למחויבויות היוצאות מן הכלל של זמן, משאבים, ואינטליגנציה מצד חבר הנאמנים שלנו, שחבריו באים מכל רחבי העולם.

אילו היית יותר מעורב בתקופה האחרונה, הייתי יודע כי נטלנו על עצמנו לפני ארבע שנים תהליך של תכנון אסטרטגי, שעתה הוא מיושם במלואו.

  • הזמנו תומכים ומבקרים גם יחד ליטול חלק בתהליך האסטרטגי הנ"ל.
  • התאמנו את הוצאותינו בצורה מלאה לשלושה תחומים אסטרטגיים של השפעה: עלייה, חיבור יהודים מכל העולם אלה לאלה ולישראל, וחיזוק החברה הישראלית.
  • הוועדות שלנו פעילות ומעורבות מאוד בגישתנו, המחייבת להאזין לקולות מן הקהילות, גדולות וקטנות גם יחד, במהלך הפעילות שלנו, שהיא באמת יהודית וגלובלית לחלוטין.
  • אנו מקרבים בין כל הזרמים הדתיים, בישראל ומחוצה לה, באופן שאין לו תחרות מצד ארגון אחר כלשהו בעולם היהודי.
  • חיזקנו את האתיקה, הסטנדרטים והמשילוּת שלנו.
  • אנו בונים ארגון בעל רלבנטיות וקַיָימוּת להווה ולעתיד כאחד.

כל זאת מבלי להתייחס אל מאמצינו, יום ולילה, ברגעים אלה, להציל חיי יהודים באוקראינה ולהביא עולים חדשים לישראל.

לגבי ביקורתך על תהליך הבחירה של יו"ר הוועד הפועל שלנו, הרשה נא לי להזכיר לך כי חברי הוועדה משקפים את שלושת הארגונים שמהם בנויה הסוכנות – ההסתדרות הציונית העולמית, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, וקרן היסוד. לאחר שביליתי שעות אינספור עם וועדה זו, יכול אני להעיד באופן אישי על העובדה שאף על פי שתהליך זה איננו קל, הוא מתוכנן על מנת להשיג קונסנסוס בין ציבורי הבוחרים העיקריים של העולם היהודי. אני גם יכול להבטיחך כי כאשר – לא אם – ייבחר יו"ר הוועד הפועל, הוא לא יהיה "סוס מפלגה זקן", כפי שניסחת זאת. הוא יהיה מנהיג יהודי שילך בעקבותיהם של נתן שרנסקי ויצחק הרצוג, ויתן ביטוי לדאגותיה של היהדות העולמית, ולא רק מנקודת ראות ישראלית.

אדוני השגריר, אני מזמין אותך להצטרף אלינו, לסוכנות היהודית של היום, ולשפוט אותנו לפי מי שאנחנו היום, לא לפי מי שהיינו בעבר. נקדם בברכה אותך ואת כל האחרים שיצטרפו אלינו כדי לקדם את שליחותנו ולהמשיך יחד במסע היהודי שלנו. אני יודע כי אתה תעריך, ואף תופתע, מן המקצוענות שלנו, המתבטאת בסטנדרטים  הגבוהים ביותר של משילות גלובלית. כדיפלומט, הייתי מצפה ממך ליותר בדיקת נאותות, ולפחות ציניות ורגשנות. אני מתנצל על ניסיונך הרע בעבר עם הסוכנות. אך בשעה זו, שבה אנו מצילים פליטים יהודיים מאוקראינה, ובציפייה לגידול בעלייה מהחלק ההוא של העולם, העיתוי שלך לא יכול היה להיות פחות דיפלומטי.

בכנות,

מייקל סיגל,

יו"ר חבר הנאמנים,

הסוכנות היהודית לישראל