ספריית פרסומים

זהות

העבר האפל מתחרז עם ההווה שלנו – אבל דווקא עכשיו, זה הזמן לזקוף ראש

בין יום השואה לימי הזיכרון והעצמאות, אחרי חודשים של מלחמה ולנוכח האנטישמיות הגוברת בעולם, ישראל והעם היהודי נמצאים במשבר קשה. ועדיין, מבט היסטורי מפוכח חושף: גם לאחר הכרסום בעוצמתנו, המצב טוב משהיה ברוב שנות ההיסטוריה היהודית.
זהות
גיאופוליטיקה

לישראל דרושה תפישת ביטחון מעודכנת

שעות בודדות של לחימה בעצימות גבוהה, בלי שישראל נאלצה להרוג איש מאויביה, הבהירו כי אין אנו "עם לבדד ישכון", וגם אין תוחלת להתנהלות היהירה הנגזרת מקביעה שגויה זו, בבחינת "ובגויים לא יתחשב".
גיאופוליטיקה

ליישב את המתח: האתגרים וההזדמנויות של מדינה יהודית ודמוקרטית

בסופו של דבר, עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית יהיה תלוי בבחירות ובהחלטות שיעשו מנהיגי המדינה ואזרחיה. על ידי בחינת הגישות השונות וההשלכות האפשריות שלהן, אולי יתאפשר למצוא דרך להמשיך הלאה באופן שמכבד הן את הרכיבים היהודיים והן את הרכיבים הדמוקרטיים של מדינת ישראל

"אבל במה נבחר ברגע האמת – ביהדות או בדמוקרטיה? "

מדינת ישראל לא נועדה לבחור את הסיפור הנכון מתוך שלל סיפורים אלו ולחרות אותו על דגלה כמדינה יהודית. תחת זאת היא נועדה להגן על יכולתם של כל יהודי ויהודייה להעביר את סיפוריהם הלאה, לדורות הבאים. כל עוד נזכור זאת, כל עוד לא נחדל לראות ערך בכבוד ההדדי שבינינו, המדינה היהודית תמשיך להיות עשירה וחזקה יותר בזכות הגיוון האנושי והרעיוני שמרכיב אותה

בין "טול קיסם מבין שיניך" לבין "טול קורה מבין עיניך" במדינה יהודית ודמוקרטית

החברה הישראלית, יהודים ולא־יהודים, מוזמנת לבחור במעשה הנכון והראוי; קרי, המעשה שבו כל קבוצה ויחיד יצליחו לשלב בין עברם המפואר לבין המציאות החדשה שנכפתה עליהם כחלק הכרחי מן התהליך של הקמת המדינה. השוני אינו פגם. הוא עובדה. חוסר אהבה וחוסר כבוד הדדי הם המחלה.

הרחיבי מקום אוהלך: יהדות ודמוקרטיה בהרמוניה

הנוסחה "יהודית ודמוקרטית" התעצבה במרוצת השנים בעיקר בידי משפטנים. הללו ביקשו לעשות שימוש נרחב בצירוף האמור לצורך קבלת החלטות שמשפיעות עד היום על אופייה של מדינת ישראל וליצור מראית עין מָשל הייתה זו נוסחה שניתנה לעם ישראל במעמד הר סיני. הנוסחה, כפי שהתגבשה ונטמעה לאורך השנים, כופפה את אופייה היהודי של המדינה לערכים הדמוקרטיים בגוון מסוים מאוד שלהם, ואף נתנה משקל גדול יותר לערכים אלה לעומת הערך הבסיסי "מדינה יהודית".

"יהודית ודמוקרטית" – איך זה בחיים?

האם מדינת היהודים עומדת להפוך לתאוקרטיה, כפי שניבאו מתנגדיה? אנחנו עוד רחוקים מכך, אך התהליכים המתרחשים לנגד עינינו מפחידים. הדת היהודית, כדת של אהבת אדם וחסד, שטופחה בידי היהודים בעת שהיו מיעוט בארצות מושבם, משנה את אופייה תחת גל של קנאות ושנאה. האם אנו שוב בדרך לשנאת חינם, שקשה היא מגילוי עריות ושפיכות דמים?

75 נרות בוערים

כדי לחולל את נס הקמת המדינה היה על דור החלוצים להתנתק מן היהדות. אבל בדורנו שלנו התחילה מהפכה חילונית אחרת, צנועה ומעוררת תקווה, מהפכה של חיבור. יותר ויותר ישראלים מבקשים להכיר את מקורות התרבות היהודית ולוקחים חלק בלימוד חילוני משותף. יותר ויותר ישראלים מבקשים להתנער מן התיווך הדתי ולנכס לעצמם את יהדותם, ליצור משמעויות חדשות לתכניה מתוך כבוד לעברה.

מדינת ישראל – מהתבגרות לבגרות

עם תקומתה של המדינה ציפו רבים ממנהיגיה כי הדבר יביא להכרעה בשאלת הזהות הלאומית ולהתרת סבך הזהויות היהודיות שבגולה. אולם דווקא הצלחתה המדינית של הציונות הפוליטית עוררה שאלות הדורשות הכרעות רעיוניות ומעשיות בדבר טיב הקיום הקולקטיבי היהודי בדורנו ומשמעותו. בעת הזו נדרשת הסכמה לאומית על הדרך הלגיטימית לנהל את הוויכוחים הערכיים ביננו.