פרופ' ידידיה שטרן

פרופ' ידידיה שטרן

ביוגרפיה

פרופ' שטרן הוא נשיא המכון למדיניות העם היהודי ופרופ' מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. בוגר ישיבת ההסדר 'כרם ביבנה' (1973-1978); בעל תואר במשפטים (בהצטיינות יתירה) מאוניברסיטת בר-אילן (1982) ותואר שלישי מאוניברסיטת Harvard בתחום המשפט העסקי (1986). שטרן כיהן כדיקן הפקולטה למשפטים בבר-אילן (1994-1998) וכעמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה (1989-2000) ובמשך עשור היה סגן נשיא למחקר במכון זה. תחומי התמחותו הם משפט מסחרי (תאגידים, רכישת ומימון חברות, משטר ומבנה) ומשפט ציבורי (חוקה, דת ומדינה, זכויות אדם, משפט והלכה). מרצה ומתארח באוניברסיטאות בחו"ל (ובהן Harvard, Columbia, Brandeis, Princeton) וכיהן כ-Distinguished University Professor באוניברסיטה הגדולה באוסטרליה – Monash  (2009-2011). שטרן שימש כיועץ לוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת בנושא חוקה; השתתף בוועדות ובגופים ציבוריים ובהם וועדת החקירה הממלכתית לבדיקת טיפול המדינה במפונים מגוש קטיף (2009); יו"ר וועדת המקצוע ללימוד האזרחות במדינת ישראל (2009 -2011); חבר-מייסד של 'פורום תקנה' למניעת הטרדות מיניות בציבור הדתי; הוועדה הממשלתית לקידום השוויון בנטל (2012); הוועדה להסדרת המשילות בהשכלה הגבוהה (2014). שירת כדירקטור בחברות שונות, ובהן, כיום, בנק לאומי. שטרן זכה בפרס צלטנר לחוקר בכיר בגין מחקר משפטי מצטיין (2009) ובפרס גורני לפעילות יוצאת דופן בתחום המשפט הציבורי (2012). פרופ' שטרן כתב וערך מעל עשרים ספרים; חיבר מעל חמישים מאמרים מחקריים בחמש שפות; עורך משותף (עם פרופ' שגיא) של כתב העת "תרבות דמוקרטית" (19 כרכים עד כה); מפרסם בקביעות מסות ומאמרים בעיתונות הישראלית והבינלאומית ומתראיין לכלי תקשורת בארץ ובעולם בנושאים של משפט וחברה, דת ומדינה, יהדות ודמוקרטיה, זהות יהודית ותרבות ישראלית. יליד אנגליה (1955), נשוי לד"ר קרן פרידמן-שטרן, אב לשמונה ילדים.

תחומי עיסוק ומחקרים

כתבות ומאמרים מאת פרופ' ידידיה שטרן

לפני חוקה שלמה יש לכונן חוקה רזה

כשישראל נאבקת נגד ישראל

אובדן עשתונות לאומי

כדי להציל את הייעוץ המשפטי, חייבים להפריד בין התפקידים

הפוליטיזציה של האמון

נדרשת פשרה

ייצוב מחדש של הדמוקרטיה ישנה את מאזן ההגירה

סוף עידן ההכרעות?

גם יורי הנורים, גם הנגד ופלדשטיין: לנאשמים יש זכויות

דרושה הפסקת אש בחזית השמינית

לשים סוף לטירוף: משפט נתניהו – לגישור

על ערבות הדדית ובטחון לאומי

האויב היחיד שעוד לא ניצחנו

רק בגלל הרוח: כך שרדנו את סופת המשברים

עדית זרטל, אכן רע למות בעד ארצנו, אך לפעמים זה נדרש

האם המקורות היהודיים יכולים להדריך אותנו בוויכוח על עסקת חטופים?

קידום רפורמה משפטית בעת הזו יפלג את העם

הגיעה העת לעסקה

עסקת חטופים – כיצד נכריע?

רוח רעה מנשבת באירופה

החרדים לדתם והחרדים למדינתם

עולם הפוך: הקואליציה מעודדת את החרדים לחמוק מגיוס

דווקא עכשיו: ממשלת החירום הלאומית חייבת להתרחב – ולקבוע מועד לבחירות

יש מחיר לאי-הכרעה

ישראל צריכה הנהגה שנהנית מאמון הציבור. אין מנוס מבחירות

על השתטות והשתמטות

כך יעלו החרדים על מדים

מבחן ההנהגה

כולם תמורת כולנו? — אסור להפסיק כעת את המלחמה

עכשיו יותר מתמיד: דרושה חוקה רזה לישראל

"פרסום החלטת בג"ץ חותר תחת האחדות"

בית המשפט: שקט – יורים

למה הצעתי את "מלחמת בראשית"

שובה של האנטישמיות

חץ ישיר מסינוואר לעקב אכילס הישראלי

פשיטת הרגל של הארוורד

ארצי לא שינתה את פניה

קיבוץ בארי: פאר ואפר

מלחמת בראשית: למלחמה הזו אין עדיין שם

לשמור על המגילה

האומץ להיות מתון

המרכז הישראלי מקצין, וזו סכנה לכולנו

לא הבינו את גודל השעה

הצעת פשרה למניעת תשעה באב בדורנו

עיגון ערך השוויון בחוקה? עוד לא הגיעה השעה

ישראל צריכה חוקה רזה

דת ומדינה – עידן הביזור

הדיון סביב משמעות המילים "מדינה יהודית" הוא קיומי לעתיד ישראל

שמרנים, חזרו לעצמכם

"מתווה העם" אינו מתווה החלומות של אף צד, וטוב שכך

הפשרה הכרחית ואפשרית

הידברות עכשיו

לא להפיכה, כן לשינוי

מקומה של סוגיית גיוס החרדים איננו בבג"ץ

הניחו לחוק השבות

"אסור ששופטים יהיו תלויים בפוליטיקאים"

כיצד תשפיע הממשלה החדשה על לכידותה של החברה הישראלית? האזינו:

אשליית ה-61

יום כיפורים ציבורי

הזמן שלנו

ישראל זקוקה להרצל הבא

עד כמה באמת חשוב לנו הקשר עם יהדות התפוצות?

עם אחד, עדיין

אנחנו רק מדינה יהודית? או גם מוסרית?

הבטחנו שוויון

על החרות

אחרון הגדולים

התאבדות של חלק מההנהגה החרדית

חוקה מפלסטלינה

כיצד יש לבחור שופטים?

משבטיות ללכידות

הנפת דגל לבן

דרך האמצע שתאפשר לדולגופיאט להתחתן

חדר משל עצמן

הכפתור האדום של מלחמת הרשויות

תנו את הכוח לוועדת החקירה

"כבודו"

מחלת הפיצול

החרדים: מה שהיה הוא לא מה שיהיה

אתגר הגיור

בין חפות להחפה

חשבון אכזרי

צבא של תשעה מיליון

הקורונה והמחלוקת הישראלית

זמן לחוזה חדש

על מה היו הבחירות?

תפקיד חברי הכנסת- בין הפוליטי לשיפוטי

הצבעת אמון בשלטון החוק

האם על בג"ץ להשאיר עצמו מחוץ לדיון על הרכבת הממשלה?

כרטיס אדום – רק מהציבור

שני ערכים וביניהם מחיצה

בין הפוליטי למשפטי

המהפכה הקפיטליסטית הבאה

בדרך הנורמליות

גיור – הצטרפות לדת או ללאום?

לעצור את האיוולת

הדתה בכנסת או הזדמנות לשינוי?

מבחן בוזגלו, במהופך

למה לנו פוליטיקה דתית?

מדינה אחת, שני גושים מרכזיים

טובין ציבורי שיש לשמור עליו

השבט האופטימי

מעבר למסך הבערות

מעשה באזרחים ישראלים

בית שמש ליברלית מתל אביב?

בין אשמה לאחריות

גול עצמי מרהיב

על חורבן, משפט ומוסר

איש אוחז בצוואר רעהו

שועלים קטנים מחבלים בכרמים הלאומיים

מי את מדינת ישראל?

התפר הרגיש ואיחויו

חומה בצורה עם שער פתוח לרווחה

כיצד נישאר עם אחד?

לפוגג את תוגת הישראליות

"תרבות הסמוך"

הסכנה שבין הפוליטי למשפטי

משבר אמיתי או תירוץ?

שתיקת הרבנים

עול מלכות ושלטון החוק

הבשורה על-פי שקד

מגילת העצמאות: שיח זהויות או שיח זכויות?

בין בני ברק לוושינגטון: "דת ומדינה" בשבע שגיאות

ישראל: בוכה או צוחקת?

כשפוליטיקה בוחשת בקמפוס

על חשיבות ה"חוץ"

השבט החמישי

האם השופטים אוביקטיביים?

משפט עברי ובני תרבות

אשמנו? בגדנו? / סולידאריות ישראלית

פצצת הזמן מתקתקת

תיבת הפנדורה

לוויתנים, קרפיונים ושלטון החוק

מיהודית ודמוקרטית לחרדית ודמוקרטית

חלם או סדום?

הציונות הדתית – מ׳שפחה׳ ל׳גבירה׳

מסע אל הזהות

ישראל – לא מה שחשבתם

רעלה, כיפה, צלב

אין מקום לבהלה

טרור אסטרטגי

עמונה מבעד למשקפיים האידיאולוגים

אחריות הרבנים בעמונה

קורסת או בריאה כשור?

לקראת אזרחות משותפת

דתיים במשפט

אות קין

זהות השופטים בחברה רב-תרבותית

מי ברעש ומי במגפה?

הסתכלו לשבת בעיניים

המרכז החדש

אחים למסע משותף

פוליטיקה ללא מתווכים

טראמפ, קלינטון ומלך מואב

לא עומדים באתגר

על מדים וערכים

מדד האושר היהודי

מדינת פלנגות

בין נס להתנסות

הטהרה שלי והטומאה שלך

מעשה בלעם במהופך

מפלים את הציונים

למי שייכת מגה?

חינוך במדינת כל מיעוטיה

כנסת בורחת מאחריות

גיור – הדור הבא

להתפלל עם העבריינים

תשובה בנוסח ישראלי

תיקון

הקטרקט המוסרי

בין יועץ לנועץ בשירות המדינה

יום זיכרון של דור מאושר

הפיל שבחדר: יחסי דת ומדינה

הר הבית: בין השתוקקות למימוש

יועץ או תובע?

מדים פרומים

צו 8 לאמפתיה

גיור ממלכתי: אחדות ולא אחידות

קריה נאמנה?!

האחר הוא אני

נשף מסכות

מעשה בלעם בכנסת

אין לאום ישראלי

שוויון עכשיו?!

ראש השנה: בין האישי והלאומי

השתלבות או התבדלות?

דודי חמק עבר

פוליטיקה חדשה במבחן

זאב בעור כבש

על הנפת הגרזן

בית לחם, חלם וסדום

ברית מתונים / טור הנדסי קטסטרופלי

קואליציה של תקווה

נפתולי בנט

טעם של חרד"ל

משל לאי־משילות

שבירת כלים דמוקרטיים

יום עצמאות של איזו מדינה?

צדק מול משפט/ שלמה המלך ואיוון האיום

הטלטלה שלאחר טל

"חוק לפיד 2": דעות שונות

שנאה וחוסן לאומי

יהודית, האם גם דמוקרטית?

לקראת יום העצמאות 2011: איכותה של העצמאות

הונאת הגר כמדיניות רשמית

הסלקטורים של היהדות

הליבה של לימודי הליבה

זכויות האדם והיהדות – הילכו שניהם יחדיו?

מפלגיך ומחריביך

הגבלת שכר הבכירים

טרגדיה של טעויות

מרות לנטשה – על עתיד הגיור בישראל

לקראת הימים הלאומיים

אוטונומיה משפטית לדתיים?

לפרוץ את ערי המקלט

כן, להגביל בחוק

גן העדן הפיננסי

ליל הזהות היהודית

בין שושן לג'אבל מוכאבר

משבת עבודה לשבת מנוחה