ספריית פרסומים

ומלאה הארץ יהדות

מדינת ישראל הגיעה להישגים אדירים בכל התחומים, ובעולם כולו מרבים להעלות על נס הצלחה כבירה זו. בלי לפרט כאן, מדינה קטנה זו הפכה בכמה תחומים לאימפריה בינלאומית. ובכל זאת, השקפת עולמה מנוגדת בתכלית, גם היום, למושג "עַם התורה", שהוא־הוא סוד קיומנו.

מה המשמעות של מדינה יהודית?

היהדות שאני חש חלק ממנה נרתעת מן הזחיחות והיוהרה שאני רואה אצל קבוצות ומפלגות ו"חוגים" מסוימים ביהדות של היום; מהצירופים־הכבולים שלהם, שהולכים ומתהדקים על צווארי. צירופים של דת ומשיחיות. של אמונה וקנאות. של לאומיות, לאומנות ופשיזם.

מדינת ישראל והעם בתפוצות

זהותה היהודית של מדינת ישראל היא אחת הסוגיות הבוערות בשיח הפנים־ישראלי. סוגיה זו משפיעה במישרין על הקשרים של מדינת ישראל עם יהדות התפוצות, ולכן היא מחייבת שיח לא רק פנים־ישראלי, אלא גם מול כל הקהילות היהודיות בעולם.

היהדות הישראלית: פרק ההמשך של הסיפור היהודי

מכל הישגי הציונות, מכל ההישגים הפוליטיים, הצבאיים, הטכנולוגיים והכלכליים של מדינת ישראל, ההיסטוריה תזכור מעל לכול את ההישג התרבותי – מדינת ישראל יצרה אקלים שאִפשר לעם היהודי לכתוב פרק המשך לסיפור היהודי.

מדינת ישראל פלורליסטית, יהודית ודמוקרטית – צו השעה

בהיותנו עם יהודי חזק ומגוון, עלינו לשמוח בפלורליזם שלנו ולחגוג את מחויבותנו האיתנה לערכים הדמוקרטיים שבזכותם העם שלנו משגשג זה מאות שנים.

אירוע: הצגת ממצאי דו"ח הדיאלוג היהודי העולמי (אנגלית)

דיון בממצאי דו"ח הדיאלוג היהודי העולמי שעוסק בקיטוב הגובר בקהילות היהודיות בחו"ל התקיים ביום שלישי 7.05 בשעה 17:00.

אפריל 2024 – עלייה ברמת האפליה כלפי יהודי ארה"ב מאז תחילת המלחמה

נשיא המכון למדיניות העם היהודי, פרופ' ידידיה שטרן : "ערב יום השואה חוזר ומתברר שהתיוג 'יהודי', ממשיך לעורר שדים רדומים של שנאת האחר, אפילו בארה״ב". 

ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית

היחס בין ערכיה של ישראל כמדינה יהודית לבין ערכיה כמדינה דמוקרטית מונח ביסוד הווייתנו כמדינה המשלבת ביניהם. יחס זה הוא מורכב וסבוך. אנו חייבים לתת פתרונות שיכירו הן בערכיה היהודיים של המדינה והן בערכיה הדמוקרטיים.

ממדינה יהודית ל"עוצמה יהודית"

אני חושש שכאשר יימוג הוויכוח על הערכים הגלומים במדינה יהודית, נקבל משהו הרבה יותר פשוט, הרבה יותר גולמי: עליונות יהודית; עליונות שאינה מבוססת על ערכים או על מורשת אלא על מוצא