כל הפוסטים של jppi

ראש המל"ל לשעבר: "איראן מעולם לא הייתה חשופה כל כך – אך גם מסוכנת כל כך"

בראיון לפודקאסט העם היהודי ניתח ד"ר איל חולתא את עיתוי התקיפה באיראן, המודיעין שמאחוריה והאתגרים האסטרטגיים שלפנינו.

ד"ר איל חולתא, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של מדינת ישראל וותיק מוסד בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה, התארח בפרק חדש של הפודקאסט של העם היהודי מבית JPPI, לדיון נדיר ומעמיק על המבצע הישראלי נגד תשתיות הגרעין של איראן.

בראיון מקיף עם המנחה יעקב כ"ץ, חולתא מסביר כיצד המידע המודיעיני החדש שחשף את חידוש מאמצי ההתחמשות הגרעינית באיראן, לצד קריסת "טבעת האש" האזורית של המשטר האיראני, הביאו את ישראל למסקנה שאין עוד זמן לחכות.

"המנהיג העליון של איראן אישר חידוש תהליך ההתחמשות. מהרגע שזה קרה – לישראל לא נותרה ברירה."

ד"ר חולתא שיבח את שיתוף הפעולה בין חיל האוויר הישראלי למוסד, שהוביל להשגת שליטה אווירית חסרת תקדים מעל שמי טהראן ולפגיעה משמעותית במתקני גרעין מרכזיים.

"העובדה שמטוסי קרב ישראליים פועלים באין מפריע מעל טהראן היא הישג מדהים — תוצאה של תכנון מדויק לאורך שנים."

עם זאת, הוא הזהיר: ישראל עדיין לא הצליחה לפגוע במתקן המעמקי בפורדו, בשל היעדר תחמושת חודרת בונקרים מתאימה, ומאגרי האורניום המועשר נותרו פזורים במתקנים שונים. "גם עם תמיכה אמריקאית, אי אפשר 'להפציץ' את הידע של איראן. אבל אפשר לקנות זמן – ולדחות את הפצצה."

חולתא תיאר שלוש אפשרויות עיקריות לסיום המערכה:

  • ניצחון צבאי מלא – שיתכן שידרוש מעורבות אמריקאית.
  • הישג דיפלומטי – שבו ממשל טראמפ ינצל את חולשת איראן להשגת הסכם משופר.
  • מערכה מתמשכת של ישראל בלבד – המבוססת על מודיעין, סייבר ופעולות חשאיות מתמשכות.

לדבריו, "מה שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו הוא לחזור לנקודת ההתחלה בעוד שנה-שנתיים. חייבת להיות מנגנון סיום — צבאי, מדיני או אחר."

ד"ר אייל חולתא משמש כיום כחוקר בכיר במכון Foundation for Defense of Democracies (FDD) בוושינגטון.

אליוט אברמס: "טראמפ מבין את האיום הקיומי שטמון באיראן גרעינית"

אליוט אברמס, בכיר לשעבר בממשלים של הנשיאים הרפובליקנים רייגן, בוש (הבן) וטראמפ, מנתח את התקיפה באיראן ואת הדינמיקה בין הנשיא טראמפ לרה"מ נתניהו.

בפודקאסט המכון למדיניות העם היהודי JPPI עם יעקב כץ, הדיפלומט הוותיק אליוט אברהמס הדגיש את תזמון התקיפה המחושב, את בחירת המטרות ואת התיאום המדויק בין ארה״ב לישראל שאִפשר את המבצע.

"מאז ה־7 באוקטובר, רשת השלוחות של איראן – חיזבאללה, חמאס ומשטר אסד – נחלשה משמעותית, וגם מערכות ההגנה האווירית של איראן נפגעו. זה יצר חלון הזדמנויות פעולה לישראל עם סיכון מופחת לתגובה ביחס, למשל, לאוקטובר 2023." ביחס לעמדת וושינגטון, אברמס השווה את התקיפה לזו שביצעה ישראל נגד הכור הסורי ב־2007: "כשם שראש הממשלה אולמרט פעל אז בלי אור ירוק או אדום מהנשיא בוש – שאמנם העדיף דיפלומטיה אך לא אסר פעולה – כך גם ראש הממשלה נתניהו התקדם הבוקר על בסיס מה שכינה 'העדפה' מצד ארה״ב, ולא הוראה מפורשת."

לדבריו, בליבו של טראמפ נותרת ההכרה באיום הקיומי שטמון באיראן גרעינית. לדברי אברמס, ההנהגה האזרחית – כולל הנשיא – ותשתיות אזרחיות מרכזיות לא הותקפו, מה שמעיד על מחויבותה של ישראל לכללי משחק מסוימים.

אברמס הוא חבר מועצת המנהלים הבינ"ל של JPPI – המכון למדיניות העם היהודי.