מאמרי דעה

חוקה רזה — תנאי לשיקום

קביעת גבולות האפשר באמצעות חוקה רזה תצמצם את התיאבון של גורמי קצה ואת יכולת הסחיטה שלהם. היא תקטין קיטוב חברתי מכיוון שהאיום להכריע את הזולת האידיאולוגי באמצעות השתלטות על רשויות השלטון יתרוקן מתוכן.
חוקה רזה — תנאי לשיקום
הפגנות בעד ונגד החקיקה המשפטית. צילום: יואב דודקביץ' TPS

טעם של חרד"ל

הרב שלמה אבינר, מחשובי הרבנים של הציונות הדתית, קובע כי אסור לנשים להיבחר לכנסת משום גדרי צניעות. החשיפה ברבים, הכרוכה בתפקיד פוליטי, מנוגדת, לדעתו, לתפיסה היהודית של "כל כבודה בת מלך פנימה". לכאורה, ניתן לקטלג את אמירת הרב כ"הזויה", תלושה מהמציאות הישראלית. הנה נשים דתיות מתמודדות בכמה וכמה מפלגות, דתיות ולא דתיות. אין לחשוש שמי מהן תסיר את מועמדותה בגלל…

משל לאי־משילות

הורידו את המאמר המלא, שהתפרסם בכתב העת עורך הדין, גיליון אוקטובר 2012

שבירת כלים דמוקרטיים

כיצד אמורה מדינה דמוקרטית להכריע בדילמה? דעת הקהל איננה הגורם המכריע. היא, כמובן, רלבנטית – תמיכה רחבה בהחלטה לתקוף היא מרכיב בחוסן הלאומי שיידרש לאחר התקיפה והתנגדות רחבה לתקיפה תחזק את כושר העמידה של ישראל מול איראן מגורענת – אך הכוח הריבוני איננו מופעל על פי משאלי דעת קהל, אף אם גורלו של הציבור מונח על הכף. גם הצבא ושאר…

יום עצמאות של איזו מדינה?

חוקי היסוד משיבים לשאלה שבכותרת: "מדינה יהודית ודמוקרטית". הפרשן של "מדינה דמוקרטית" יכול להיעזר במטען אינטלקטואלי ובניסיון אנושי שנצבר בדמוקרטיות רבות. מנגד, "מדינה יהודית" היא תופעה יחידאית, צעירה, שהדיון בה בבתוליו. הגלות רוקנה את הזיכרון היהודי מהחוויה המדינית והותירה חור שחור, עצום מימדים, בדבר פישרה, דרכי התנהגותה וערכיה של מדינה יהודית. קיים מתח בין שני האפיונים של המדינה, ויש להודות…

צדק מול משפט/ שלמה המלך ואיוון האיום

"אז תבאנה שתים נשים זונות אל המלך ותעמדנה לפניו". כך מתחיל המהלך המשפטי המפורסם ביותר בעולם המערבי. שלמה המלך, החכם מכל אדם, נדרש לעשות צדק ולהכריע מיהי האם של התינוק החי. החוק המהותי אינו יכול להועיל, גם אקטיביזם שיפוטי איננו רלבנטי, שהרי השאלה היא עובדתית גרידא: "ותאמר האישה האחרת: לא, כי בני החי ובנך המת; וזאת אומרת: לא, כי בנך…

הטלטלה שלאחר טל

החרדים טוענים כי אינם מתגייסים משום שתורתם אומנותם. לשיטתם, הלימוד הוא התשובה האמיתית לבעיות הביטחון של ישראל. ואולם, גם מי שמכבד טענות אלו לגופן, כמוני, איננו יכול להשתכנע באמיתותן: רוב הציבור החרדי איננו מקיים את "והגית בו יומם וליל" ובכלל זה העסקנים החרדים, אשר חובשים את ספסלי הכנסת ולא את ספסלי בית המדרש. הכול יסכימו כי אם היו מאפשרים לחרדים…

"חוק לפיד 2": דעות שונות

ניווט מהיר בדף דעה אחת: מחוקקים למען עצמם ונגד הדמוקרטיה מאת מרדכי קרמניצר ועמיר פוקס עוד לא שככו הדי החוק הפרסונלי הקודם שקידמה הכנסת בניסיון להצר את צעדיו של יאיר לפיד לכנסת, והנה מגיעים שוב נציגי המפלגות הגדולות – ח"כ יריב לוין (ליכוד), ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) וח"כ דניאל בן סימון (עבודה) – ומציעים עוד חוק פרסונלי שמטרתו דומה. לפי…

שנאה וחוסן לאומי

המשבריות הקבועה של סדר היום הישראלי מציירת תמונת מציאות מעוותת. כביכול אנחנו עשויים מקבוצות שנאה: החרדים מיוצגים על ידי הסיקריקים, רושפי שנאה למי שאיננו לבוש שחורים; השקפת העולם הדתית-לאומית מתמצה בנערי גבעות אנרכיסטיים, חדורי שנאת מי שאינם יהודים; ואילו החילוניות, במיטבה, שקועה בתהליך מואץ של התייוונות שמגיע כדי שיתוף פעולה עם שונאי ישראל. תמונת מציאות זו אין לה קשר למציאות…

יהודית, האם גם דמוקרטית?

כשלעצמי, לו מדינת ישראל הייתה סתם מדינה דמוקרטית, לא הייתי נמשך לגור בה. ברוקלין, לשפת הירקון, איננה מפתה אותי. אני ישראלי גאה משום שאני חש שותף למשימה היסטורית של החייאת הציביליזציה היהודית במסגרת של ריבונות. במדינה דמוקרטית רגילה, גם אם רוב אזרחיה יהיו יהודים, היהדות תבוא לידי ביטוי בחיים של פרטים, משפחות וקהילות – ממש כמו בברוקלין. מנגד, במדינת הלאום…